Jag har i mitt hus en ytterdörr som sitter i ett parti om ca 150 cm. Anslutande till detta är ytterväggarna som består av 28 cm betong och isolering. Nu har jag för avsikt att byta ut dörrarna och i samband med detta riva hela rasket mellan ytterväggsbitarna och regla upp nytt och isolera om där. Jag vågar nämligen inte ens fundera på hur många kronor per år som eventuella kråkor och mördarsniglar sittandes strax utanför får nytta av. Och sist jag kollade var det jag som betalade uppvärmningen...

Nu till frågan, vilka dimensioner ska jag använda, hur mycket isolering ska jag använda, hur placerar jag dörren i "hålet" (djupledes), vad använder jag för material i övrigt?

Jag bifogar en bild som visar hur det ser ut idag, som synes är partiet bara knappt halva djupet idag (uppskattningsvis 12-15 cm) och jag har ju tänkt att man ska isolera mer än så, det är trots allt totalt nästan 4 kvm, och känns onödigt att släppa ut värme där.

Det jag hade tänkt sätta dit nu är en ny dörr (21x11) men däremot INGET sidoljus, utan istället ha ett eller flera fönster i dörren.

• door1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ingen som har en idé om hur man ska bygga vägg, om jag säger så här istället då, jag vill bygga en max 28 cm tjock vägg och sätta en ytterdörr mitt i, hur gör jag då??

Om du har betong i väggen borde du nog fortsätta med samma material i anslutning mot den nya dörren. Och tyvärr kan jag bara hjälpa dig om du skulle byggt i trä.
/CC

Nej det är absolut inte aktuellt att börja gjuta ny betong där, idag är det ju träbaserat och det får det bli även framöver, en isolerad bit trävägg med en dörr i, så jag vill gärna ha råd om trä.

Man brukar regla med 95*45 men det beror lite på hur total måtten på väggen blir. Du får räkna lite grann på måtten. Regel mot betong bör ha tjärpapp eller plastfoam för att hålla borta fukten. Regla upp cc60 så du får en öppning för dörren 21*11. Placering av regel måste du beräkna utifrån vad du väljer för glespanel. En vanlig variant är utifrån sett: Stående eller liggande panel 22mm, glespanel 45 eller 30mm, Utegips 11mm eller vind duk, 95 regel med isolering, 45 regel med korslagd isolering, glespanel 30mm, innegips eller panel 11-15mm. Välj dimensioner så det stämmer med anslutning mot befintliga väggar. När du slutligen monterar dörren gör du det med karmskruvar och drevar med skum eller annan isolering. Kolla hur djupt andra dörrar/fönster sitter i fasaden. Komplettera till sist med dörrsmyg, latex, färg och lister. Det kanske låter mycket, men det är ett roligt och rätt enkelt jobb att byta dörr.

Lycka till!
/CC

Det låter inte alls mycket, ungefär som jag hade gissat, det är mest glespanelen jag är osäker på, innerväggar av reglar och gips har jag byggt ett bra antal, men jag får försöka läsa mig till lite mer info, nu har jag dock en bra grund, tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.