6 735 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Ouppvärmda hus
Jag bygger ett litet strandhus i Dalarna som kommer att vara ouppvärmt på vintern. Vad bör jag tänka på vid material och teknik för ytterväggar och tak. Huset skall isoleras och jag har hört att man skall undvika gipsväggar. Varför det om det nu är sant? Vad skall man ha i stället? Hur gör jag med diffspärr?
Du kan bygga en normal konstruktion, de fungerar i regel bra, men helst inte alltför tjock isolering. Ingen diffusionsspärr.
Jag förstår inte varför man inte skulle ha gips, för att den skulle mögla? Då skulle ju allting annat av organiskt material också göra det, inte minst tapeterna utanpå gipsen om man nu har sådana. Nej, kör gips du om du vill ha det.
Jag förstår inte varför man inte skulle ha gips, för att den skulle mögla? Då skulle ju allting annat av organiskt material också göra det, inte minst tapeterna utanpå gipsen om man nu har sådana. Nej, kör gips du om du vill ha det.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Jag håller själv på med ett fritidshus i dalarna som skall kallställas.
Jag har skippat diffspärren så att huset kan andas, och kommer gör så att vattnet lätt kan tömmas.
I övrigt är det inga speciella åtgärder.
Kommer troligen ha underhållsvärme i badrummet dock för att undvika frysskador på blandare, samt slippa tömma VVB
/K
Jag har skippat diffspärren så att huset kan andas, och kommer gör så att vattnet lätt kan tömmas.
I övrigt är det inga speciella åtgärder.
Kommer troligen ha underhållsvärme i badrummet dock för att undvika frysskador på blandare, samt slippa tömma VVB
/K
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Vad är det för ovanligt att skippa diffspärren ?
Den har ju bara använts i ca 20 år, till skillnad från att köra utan vilket har använts i ett par tusen år
Och vilka material skulle man inte kunna använda ?
Jag har varit i stugor med både gips och tapet som tidvis varit ouppvärmda - inga problem...
Skämt åsido - har man inte för mkt isolering, samt inte bor i huset permanent (inte tillför varm fuktig luft) så bör det inte orsaka några som helst problem att skippa diffspärren.
Tvärtom. I ett ouppvärmt hus så kan ju fukten annars kondensera utifrån på tex våren.
Att ha permanent uppvärmt mha solarventil + element - det är ju et alternativ, särskilt om man inte kan bygga på annat sätt - tex om det redan finns diff spärr.
Dock kommer man nog behöva en rejäl solarventil för att garantera att hela innerluften håller en högre temp än ute eller? Framförallt på vinter/vårvinter då solen är rätt svag... Jag funderade själv på detta - men är lite tveksam till de annonser jag sett. Om en ca0.7x1 m solpanel räcker för att värma ett helt 40 kvm hus till 15 graders skillnad mot ute (enl infon) så borde ju alla ha en sån. Speciellt som den bara kostar kring 5000 SEK
Att ha element på i ett helt tomt hus anser jag vara slöseri med energi, både för ekonomins och miljöns skull, iaf om man kan lösa det genom kallställning, eller iof om sollösningen nu funkar, ngn som provat SolarVenti förresten?
/K
Den har ju bara använts i ca 20 år, till skillnad från att köra utan vilket har använts i ett par tusen år
Och vilka material skulle man inte kunna använda ?
Jag har varit i stugor med både gips och tapet som tidvis varit ouppvärmda - inga problem...
Skämt åsido - har man inte för mkt isolering, samt inte bor i huset permanent (inte tillför varm fuktig luft) så bör det inte orsaka några som helst problem att skippa diffspärren.
Tvärtom. I ett ouppvärmt hus så kan ju fukten annars kondensera utifrån på tex våren.
Att ha permanent uppvärmt mha solarventil + element - det är ju et alternativ, särskilt om man inte kan bygga på annat sätt - tex om det redan finns diff spärr.
Dock kommer man nog behöva en rejäl solarventil för att garantera att hela innerluften håller en högre temp än ute eller? Framförallt på vinter/vårvinter då solen är rätt svag... Jag funderade själv på detta - men är lite tveksam till de annonser jag sett. Om en ca0.7x1 m solpanel räcker för att värma ett helt 40 kvm hus till 15 graders skillnad mot ute (enl infon) så borde ju alla ha en sån. Speciellt som den bara kostar kring 5000 SEK
Att ha element på i ett helt tomt hus anser jag vara slöseri med energi, både för ekonomins och miljöns skull, iaf om man kan lösa det genom kallställning, eller iof om sollösningen nu funkar, ngn som provat SolarVenti förresten?
/K
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Det där får du nog förklara ?jakim skrev:
Det är ju också så att fuktig luft inte är "farlig" - dvs fukten fälls inte ut, i lägre temperaturer (under +5 har jag för mig det är) - och att luften torkas ur (fukten förångas tillräckligt snabbt) över ca +10-12 grader.
Nu är det väl så att syftet med ett uppvärmt hus (förutom komfort alltså), med diffspärr, är att utomhusluft aldrig skall kunna kondensera inne i isoleringen, eftersom temperaturen innanför isoleringen aldrig är så liten. Och orkar inte en solarventi värma huset så kommer elementet alltid att stå på (=elförbrukning) och stänger man av elementet så kommer hust kylas ned och uteluft kan kondensera igen.
Så om en solarventi torkar luften (vilket jag är lite tveksam till om tempen faller tillräckligt då), så är den mao bra om man vill ha den till att hålla inneluften lite torrare ? Dock skyddar den inte konstruktionen från fuktskador och mögel !?
/K
Jag har reglat upp huset med 45x95 och lagt på underlagspapp på
taket och skall nu montera ytterpanel.
Det har blivit lite diskussion i närkretsen om konstruktion av väggen som bl.a har
handlat om luftspalt och skivor innanför ytterpanelen mm.
Är det någon som har något bra förslag till konstruktion från ytterpanelen
som skall vara stående 21x120 med lock och inåt fram till innerbeklädnaden.
taket och skall nu montera ytterpanel.
Det har blivit lite diskussion i närkretsen om konstruktion av väggen som bl.a har
handlat om luftspalt och skivor innanför ytterpanelen mm.
Är det någon som har något bra förslag till konstruktion från ytterpanelen
som skall vara stående 21x120 med lock och inåt fram till innerbeklädnaden.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Så här är mitt hus konstruerat
Ytterpanel,luftspalt,vindpapp,isolering,innervägg (typ spån/gips)
/K
Ytterpanel,luftspalt,vindpapp,isolering,innervägg (typ spån/gips)
/K
Klicka här för att svara