Byggmaterial & Byggteknik
ByggaNytt: Svårt läge med gamla källare, som vanligt...... Uppenbarligen har det ju fungerat innan (?) och det lär ju INTE vara sämre nu med Platon + Nivell-golv så det verkar ju lugnt. Dock hade jag idag aldrig satt träreglar + isolerat väggen på insidan under marknivå - det är inte bra..... Plåtreglar och ingen isolering/plast av den del av väggen som är under marknivå skall det vara. Jag
ByggaNytt: Garanterat inga vågräta enkla brädor :) http://www.snickargladje.se/bild_racken.htm
Custom: På övervåningen till vårt garage kommer det så småningom att bli ett gästrum/hobbyrum. För att inte ta utrymme från garaget samt undvika lukt sitter ingången på gaveln en trappa upp. Framför denna dörr skulle jag vilja bygga ett litet trädäck på ca 2x1.2 meter (bxd). Då takstolarna förstås går parallellt med gaveln kunde jag inte sticka in lämpligt bjälklag för däcket i
Totte_S: Om jag förstår dig rätt så menar du att renoveringsgipsen inte går hela vägen över karmen, utan slutar där det tidigare suttit foder, och det alltså kommer att bli en glipa på 6 mm om du står i dörrhålet och tittar mot väggen. I så fall förstår jag ditt problem. Jag har inte sett foder med klack för renoveringsgips. Jag skulle nog valt att sala i med en list/remsa av trä 6mm
jon_h: Nej, dubbelt så böjstyvt blir det om de bara fästs utan samverkan, och det räcker i det här fallet. Men visst, om de hellimmas och kan samverka blir det ännu betydligt styvare, men detta behövs inte alls i det här fallet. Det är mer än tillräckligt styvt med bara skruvade skivor på c/c 600.
StellanKarlgren: Hej. Jag undrar om några här har bilder över sina monterade lister i smålandsvillan. Behöver få lite tips och idéer, helst i form av bilder.
jalakas: Har beställt en diskbänk av Fondamenta i Göteborg. Den skulle levererats för en vecka sedan men vid kontakt med dem har jag inte fått något nytt leveransdatum, utan de har bara sagt att de ska återkomma. Har någon haft liknande erfarenheter av dem?
Mikael_L: Helt klart är att du isåfall måste ersätta dom med något annat. Om du bara tar bort dom kommer ditt tak kollapsa. Vi kan stryka ordet "kan" och sätta "kommer" istället, på volvos inlägg ifall du bara tar bort stagen. Vad du ska/kan ersätta dom med går nog inte att säga med den information vi har. Det är dock risk för att det kan bli rätt komplicerat, bara så du är beredd på det.
arny: Använd gärna rostfri dyckert, så är du säker på att den tål miljön.
kinshasa: Tack Jon, jag kör nog på "för säkerhets skull" också- känns dumt att förbigå en sådan enkel försiktighetsåtgärd. MvH Jörgen
andersmc: Mässing är väl ganska när koppar (kopparlegering). Jag vill minnas från den tiden jag hade båt - innan jag byggde hus (suck) att om man fäste mässingsbeslag med rostfri skruv frätte det på mässingen.
jon_h: I ingen praktisk skillnad mig veterligen. När det gäller den särskilda Mineriten för våtrum har den tätskikt på båda sidorna i och för sig.
Harleydavid: Jag tänkte på den här: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=34219
Totte_S: [citat] 90 $ för 250 st 4".:eek: Nej tack, även om det är en bra skruv. Men tack för tips och input från samtliga. Hade som sagt en låda 5" galvade trådspik som jag slagit i ett sannolikt erforderligt antal av ;). Att syllen skulle flytta på sig i mitt fall kändes inte heller troligt, men det är en bra varning. Det verkar sitta bra där det sitter, och bärlinorna ligger punktvis emot
olni65: Och efter lite reklam i en annan tråd, har jag också den (eller iallafall en liknande bok om bara skarvar). Här finns referenser till den. http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/67992-kexning-vs-pluggning.html#post463897
imported_Byggaren: 18 mm ply räcker gott och väl. Normalt är 12 mm K-ply. Takpannorna ska inte vila direkt på plywooden utan på vågräta bärläkt, spikade på ströläkt som ska löpa från taknock till takfot för att medge att det vatten/fukt som kan komma in under takpannorna ska kunna rinna ner till fotplåten/hängrännan. Bärläkten bär i huvudsak mellan takstolarna. _________________ Byggaren
Joukko: Gärna lite bilder på olika staket också. Vi vill inte ha vanliga raka brädor. Jocke
Per_Kylsten: Att tänka på är att bryggans material spelar sto roll för hur mycket energi som den släpper igenom. Betong leder värme/kyla cirka 15 ggr bättre än trä. Järn (i plåtar, armering, etc) leder ungefär 35 ggr bättre än betong. Även en relativt liten köldbrygga bestående av plåt kan leda stora mängder energi. /per
Johan Gunverth: Lägg en utskuren bit av en vanlig isoleringsskiva vid alla "hål".
ByggaNytt: Det är inte ovanligt med "bara" skråspikning från husleverantörerna även om man kanske kunde önska annat.... Själv körde jag med dubbla byggvinklar: [bild] De yttersta stolarna är också fästa i de stående väggreglarna på gavlarna så om taket skall lyfta måste hela huset åka med.....:D
Chao-Li: Tackar för tipset, Haagbard. I denna delen av Sverige, vet vi ju att det kan blåsa en del..
Marta: Hej,,, Jag tänkte byta ut det yttersta skiktet på vår ytterdörr, det består idag av en ca 15mm tjock vertikalt stående panel. Eftersom vi vill ha en slät målad utsida tänkte jag byta till ngn form av skivmaterial, min första tanke var att byta till plyfa av bättre kvalitet, en annan tanke är mdf men jag misstänker att det kan vara känsligt för fukt. Så om ni har andra ideer eller
Sandberg: I min bostadsrätt är innerväggarna av lättbetong. Två väggar som var vinkelräta mot varandra var satt íhop med två spik i ungefär den storleken, så det kan väl inte vara helt fel. Jag rev den ena väggen och satte regel, då använde jag några spik och limmade regeln med PL400.
aggen: Kanon, liggunderlager blir det. Undra om man kan använda detta om man skall gjuta grund och måste gjuta runt en timmerstock som bär upp en vägg.
imported_Byggaren: Kan som kuriosa nämna att ett hus, likadant byggt som alla andra i en större husgrupp i mellansverige och av samma entreprenör och vid samma tillfälle, som ligger mitt i gruppen, är drabbat av starka negativa effekter. Ägaren är förtvivlad. Det går inte ha fönstren öppna vissa tider på året, för då får han all rök från en längre bort belägen pannskorsten in i huset. Den
Alsti18: Är det någon som på rak arm kan säga ett byggvaruhus i Stockholm som lagerför smal pärlspont, 70 mm alternativt spont med två pärlor? Behöver bara några löpmeter...