Hej,
Jag skall bredda en balkongdörr (från 60 cm till 250cm) och behöver lasta av 2 st takstolar med en balk (se bild). Jag skulle vilja ha lite hjälp av er duktigt folk som kan detta med dimensionering. Hur tjock behöver balken vara för att klara hållfastheten? Det spelar mindre roll vilket material (stål, limträ, vanliga reglar osv). Jag har tegeltak och bor i snözon 1.5. Utbyggnaden kommer att ha en takyta på ca 7.5 kvm. Övrig tak yta på dessa takstolar är ca 4 kvm (se bild 2). För att få så hög takhöjd som möjligt så vill jag att balken blir så låg som möjligt. Det bästa (eller iaf det billigaste) vore ju om man kunde använda sig av ett antal spiklimmade reglar, men det kanske blir alldeles för klent?
Jag hade tänkt att använda mig av balksko för att fästa balken. Ena sidan är ytterväggen och den andra sidan är en takstol. Dimensionen på takstolen är 75x150. Måste denna förstärkas/stöttas eller klarar den att ta upp de extra krafterna? Ytterväggen är det väl inget problem med (75mm tjock, stående plank)?
Hoppas att ni fattar vad jag menar...
MVH
jpettersson