8 019 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Gipsskivor, hur gör man med horisontella skarvar?
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Inte fel att sätta OSB eller någon annan typ av skiva bakom gipsen eftersom det då blir enkelt att montera hyllor mm utan att leta efter reglar eller köra med "Molly".
Plåtband verkar vara lösningen. Att sätta träkortlingar blir ett jäkla jobb och OSB överallt känns också som mycket dubbeljobb.
Såg att det finns särskilda t-skenor från Gyproc, dvs som man ska använda för långa skarvar, men jag hoppas det funkar lika bra med plåtband eftersom de sannolikt är avsevärt billigare.
Man måste väl ha särskild skruv dock. Blir inte gipsskivan söndergängad av skruven, dvs det lär ju ta ett tag innan skruven borrar sig igenom plåten?
Såg att det finns särskilda t-skenor från Gyproc, dvs som man ska använda för långa skarvar, men jag hoppas det funkar lika bra med plåtband eftersom de sannolikt är avsevärt billigare.
Man måste väl ha särskild skruv dock. Blir inte gipsskivan söndergängad av skruven, dvs det lär ju ta ett tag innan skruven borrar sig igenom plåten?
Knepet jag fick lära mig var vanlig skruv i backläge tills spetsen tar sig genom plåten sen framåt igen. Det är ju skruvskallen som ska hålla pappen på gipskivan på plats och sen håller pappen resten av gipsen så att säga så det har jag inte sett nått problem med
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden