Måste man ha reglar bakom vid skarvning av skivor på höjden, dvs takhöjden är högre än 2,4.

Jag har även väggar med horisontella reglar på c/c 60. Hur gör man med skarvarna här. Måste man ha nån plåtskiva bakom eller går det bra ändå?

1. Det finns gips som är 3m.
2. Du kan montera gipsen liggande.

I båda fallen måste det finnas reglar bakom alla former av skarvar, alt. någon form av träskiva, t.ex. OSB eller plyfa.

Det går fint med metallband också. En god vän har kört med ca 15 cm bredd bandad plåt som han fäster bakom skivorna med vanlig gipsskruv.

• Gilla
Estrids
  • Laddar…
Inte fel att sätta OSB eller någon annan typ av skiva bakom gipsen eftersom det då blir enkelt att montera hyllor mm utan att leta efter reglar eller köra med "Molly".

Plåtband verkar vara lösningen. Att sätta träkortlingar blir ett jäkla jobb och OSB överallt känns också som mycket dubbeljobb.
Såg att det finns särskilda t-skenor från Gyproc, dvs som man ska använda för långa skarvar, men jag hoppas det funkar lika bra med plåtband eftersom de sannolikt är avsevärt billigare.

Man måste väl ha särskild skruv dock. Blir inte gipsskivan söndergängad av skruven, dvs det lär ju ta ett tag innan skruven borrar sig igenom plåten?

Knepet jag fick lära mig var vanlig skruv i backläge tills spetsen tar sig genom plåten sen framåt igen. Det är ju skruvskallen som ska hålla pappen på gipskivan på plats och sen håller pappen resten av gipsen så att säga så det har jag inte sett nått problem med

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.