Byggmaterial & Byggteknik
kalle26: Ja, något sådant måste det vara. Skulle vara intressant att få se mer info om en sådan konstruktion (infästning)
joflopp: Började misströsta när jag inte hittade dem hos varken Sjögrens, Beijer eller Swedol. Visade sig att Jula har dem i sitt sortiment när jag kollade i nya katalogen.
ltz: Som en kommentar fick jag offert idag på 5x5" balkar, 6 meter långa i gran, 52:- per meter + moms. 6"x6" skulle de ha 72+moms och utkörning skulle gå på 2000:- + moms i runda slängar.. Känns inte som så hemskt dyrt. Frågan är mera vad dessa skulle palla för.
anaitis: Går bra! Gräv undan jorden och gjut nya plintar.
Realmuppen: Hej! Har kommit över en annan balk nu som jag kommer att använda mig av, 240 HEB balk. Iofs inte gratis men riktigt billig. Ligger på plattan och väntar på upplyftning nu...:) Tack för svaret!
Totte_S: Iland blir det bom på svar och vettiga tips. :-) Det här dilemmat löste sig med hjälp av huggmejsel och slägga.
JanneSjo: jag ska sätta upp balkongräcke + en halvvägg längs trappöppning vån2- vån1 finns det en minsta höjd man bör ha på räcket?
robban: Nu vet jag hur armeringen ser ut i en lecabalk! Har sågat i en och det är 3 st armeringsjärn. Två nere och en uppe! Det var väl 12 eller 14 mm järn. De är placerade som en triangel och en mängd "byglar" som håller ihop denna triangel. Observera att detta var en Maxit lecabalk 15*19*389 balk!
jakim: Jag tog en grov (100mm) fyrkantbalk ur skrotlådan på jobbet och kapade bort en sida så att den fick måtten 75x100. Den gjorde jag 2 stenar bredare än dörrhålet. Jag la ett finmaskigt nät runtom balken för att hålla betongen på plats på undersidan. Jag byggde en form över dörren när jag murat upp till dörrhålets slut och så la jag först i betong, sen u-balken och sen fyllde jag
imported_Byggaren: [citat] Eftersom det är en vägg som är 35 cm tjock och en gavel, bär oftast gavelspetsen på utsidan. Den är i sin tur belastad med halva den vikt från taket som en takstol bär. På insidan får gavelväggen last från övervåningens bjälklag. Du får alltså lägga in balkar på både in- och utsidan för att klara belastningen. Förslagsvis (på 1,4 m bredd i hålet) behöver du en
kinshasa: Tack Jon ! Den lösningen kör jag på - och skall inte snåla med fuktspärren.....:-) Många Vänliga Hälsningar Jörgen
Lindgrenski: Jag tog vad jag hade. Rödplugg som jag satte i teglet, sen borrade jag igenom regeln, och försänkte 57mm gips-skruv igenom. Gick bättre än förväntat, sitter som berget.
Mats: Jag skulle ta spaden och plana av där studsmattan ska stå. Alternativt gräva ned plintar och bygga en ställning av kraftigt virke och sen göra ett däck att ställa mattan på. Studmatte konstruktinen är troligen inte dimesnionerad för några större sidokrafter och därmed bör man ge den ett helt plant och stadigt underlag
MathiasS: Den som söker skall finna.... Här kanske du kan få lite tips: http://forum.byggahus.se/byggmaterial-byggteknik/40547-miniprojekt-hal-i-baerande-vaegg-bilder.html Tyvärr är det lite knas på bildlänkarna, men bilderna finns på webservern iaf.
Henke1975: Jag bugar o bockar för att ni tog er tid. Som det är nu så har vinden varit 1/3 inredd, dvs en tredjedel är redan bebodd sedan 5 år tillbaka. Men jag tänkte aldrig ens på att jag bör kolla upp om den tål ytterligare inredning. Sen vad gäller boken så läste jag lite om den igår kväll, och jag tror nog att jag kan utöka mitt boksortiment med 100% genom att köpa den boken. /Henrik
sojason: Träullit låter som något jag ska undersöka... blir te o sätt hålsågen i väggen ikväll, så jag får ett tvärsnitt att titta på. Återkommer med resultatet!
ToeBee: Just ja, det där med fuktavrinning hade jag inte tänkt på. Tack för det. Och visst är det coolt :-) /T
ByggaNytt: Rent generellt behövs ingen plast i taket/mellanbjälklaget OM båda utrymmena är uppvärmda till ungefär samma temperatur. Idag skall du dock ha plast och ta bort denna vid en ev. framtida rumsinredning med värme.
Millox: Jodå, det skulle funka har jag konstaterat nu. Och det funkar rent hållfasthetsmässigt också eller? Det löser iofs inte problemet med röret, men om man hittar en dörr inkl karm som inte är högre än 205 cm borde det kunna funka.
kinshasa: Tack Krille. Jag tänker efter och inser nu att den metod du beskriver kommer att se bättre ut. Med Vänliga Hälsningar Jörgen
erwe: Jag har ställt mig samma fråga och kommit fram till att Lecablocken väger över till sin fördel. Jag har tagit hänsyn till fukt, isoleringsförmåga, putsbärningsförmåga, hur lätt man själv bygger och inte minst risken för sprickor i den färdiga putsen. Lycka till med bygget! Erwe