Hej! Såg att det fanns en tråd om att ansluta ett entretak mot stående lockpanel. Vi har ett liknande problem. Vi skall sätta upp ett svängt entretak (som ett C som "ramlat framåt") i genomskinlig plast på en fasad med liggande falspanel (även kallad Z-panel). Grejen är att vi ännu inte satt upp panelen. Det finns tillräckligt med kortlingar etc bakom panelen som entretaket kan fästa i.

Men, hur kan vi smartast göra när vi nu sätter upp panelen? Skall man först sätta upp entretaket i kortlingarna och sedan försöka få till panelen runt taket? Eller skall man först sätta upp panelen, sedan på nåt sätt skära ut en snygg svängd skåra i panelen och montera taket i skåran (verkar krångligt)? Antar att man också måste också ha en plåt ovanför taket? Finns det sådana svängda plåtar?

Många frågor blev det...är det nån som har några tips? Tack på förhand.
mvh
Christopher

Jag hade nog monterat det välvda taket först, sen är det en baggis att såga ut formen på fasadbräderna med en sticksåg. Dessutom så underlättar det att fästa plåten där den skall fästas, dvs under fasaden.
Vilken plåtslagare som helst skall kunna fixa till en sån plåt, det är inga konstigheter och det enda som behövs är en mall med den välvda formen.

/Kent

Var och hämtade 2 såna plåtar/överbleck till mina två vindsfönster av halvmånetyp. Fönstren är ganska stora (12 x 6) så det skulle nog kunna gå att jämföra med ditt tak. 1 dag behövde plåtslagaren ha på sig och då hade jag med fodret som mall. 750 kr(!!) styck fick jag pynta för dem. Det kändes väl dyrt, men jag behövde dem. Kan kanske vara bra att ha med sig att det kan kosta en hel del.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.