A
andersmc: Det är ju tämligen ogörligt att räkna ut exakt vilka mängder och dimensioner det handlar om. Särskilt om det är beslag och vinkeljärn det handlar om. Det finn ju ganska många sorter... Du vill ju inte köpa onödigt många som sen inte används. Inte heller vill du att bygget ska avstanna med fyra snickare á 500 kr/h + en mobilkran á 2000 som bara står och väntar medan du i panik
7 svar · 4,8k läst
A
andersw: Hade nog tänkt att sänka taket i alla fall, men kanske inte så mycket ;)
5 svar · 3,3k läst
P-plats
P-plats: Sätt blindnitmutter, som en "pop-nit" men med en invändig gänga i...
7 svar · 6,2k läst
Kalleman
Kalleman: Fan, missade att ni hade svarat så ypperligt. :) Jo ett rör och en kastrull eller vattenkokare får det bli. Billigt och bra. Tiden har jag någorlunda koll på, 2 minuter per millimeter virke har jag hört och det stämmer ju ganska bra med en timme per tum. Sedan förstörs inte virket av att vara inne för länge så man kan ju alltid ta lite med råge. Tack för tipsen!
3 svar · 9,3k läst
P
plus: Huset är byggt 1943 och det är krypgrund under (=kallt). Så det blir väl till att isolera så gott det går. Är det OK att skruva fast läkten genom tjärpappret och i träbalken? Jag förstör inte fuktspärren på det viset?
2 svar · 2,1k läst
M
Mats: Förvaringslådor i de mått som just du behöver?
5 svar · 4,9k läst
Z
zankan: [citat] Det bör man göra i alla lägen det kostar lite och är väl använda stålar.....
1 svar · 4,0k läst
J
jon_h: Jag vet inte om det är någon mening med det testet. Det är okej med ett lag gips på c/c 450 mm. Och kartonggips får användas fram till 1/7 2008. :)
5 svar · 4,9k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: http://forum.byggahus.se/byggmaterial-byggteknik/74348-hur-haenga-koek-i-laettbetong-vaegg.html
3 svar · 3,5k läst
I
imported_peter: Tack för era svar. jag misstänkte att det var så att jag kunde använda ett mindre borr och borra många hål. så blir det med det. lysande. tack...
4 svar · 4,2k läst
M
mins: Hej alla, Vi ska installera en braskmin (contura 520T). Kaminen kommer att stå mot en stödmur av tegel. Anslutningen till murstock blir förskjuten till vänster från kaminen, så en 45 graders böj måste användas till murstocken. Köket som snart ska upp, kommer hamna på andra sidan stödmuren dvs mittemot kaminen med en mur av tegel emellan. Denna kökssida blir också i kontakt med
0 svar · 4,4k läst
M
midvinter: jo det är klart. Lecablock och hålstensbetong som yttervägg. Vi har isolerat invändigt. Träreglarna är ditsatta 2 cm ovanför betongplattan. Vill ej ha träreglarna direkt mot en oisolerad betongplatta. Vad jag menar är att det kommer att dra kallt där vi ej har någon isolering närmast betonplattan, eftersom isoleringen ligger på träreglarna. Men det går väl att lösa genom att dra
2 svar · 3,8k läst
J
jakim: Tänk på att det är inte så kul på vintern med snö och ett blank betong golv....
6 svar · 23,3k läst
Totte_S
Totte_S: Tror du kan använda Stucanet http://byggsystem.knaufdanogips.se/mounting/gypsum_plaster/stucanet/index.html och sedan putsa med gipsputs så får du en någotsånär slät yta. Förutsätter att du inte har öppna steg, utan har sättsteg, dvs så du inte ser igenom.
1 svar · 6,9k läst
J
jakim: Du river väggen och kollar närmare.
2 svar · 5,1k läst
it-snubben
it-snubben: Det är olika på olika tillverkare och även olika modeller. Står i monteringsanvisningarna. När det gäller infästning så har vissa fästvinklar och andra har tvärreglar i skåpen.
3 svar · 7,1k läst
C
christiang: Jag tänkte riva en innervägg och jag vet inte om den är bärande. Väggen består av 45X70 reglar och kikar jag upp i taket så ligger det reglar över väggen. Väggen är ca 2.5m lång och det finns en dörröppning i den. Mina frågor är: Kan det verkligen vara en bärande vägg då det bara är 45x70 reglar? Om det är bärande, vilken dimmension behövs på regel/limträbalk för att
0 svar · 4,7k läst
it-snubben
it-snubben: Visst kan det vara rätt. Måtten är olika trån tillverkare till tillverkare och är modell till modell. Själv så har jag min kamin ca 10 cm från vägg med enkelgips. Helt enligt de krav som ställdes. I mitt fall var det enda stället jag var tvungen att komplettera med värmeskydd i taket ovanför.
8 svar · 31,8k läst
M
Martin_Blomberg: Har ni tittat genom den långa tråden högst upp i denna avdelning av forumet? "Klistrat: Handla byggmaterial utomlands ( 1 2 3 ... Sista sidan) " Har för mig att det fanns några bra länkar där annars http://www.polenshopping.se/
2 svar · 5,1k läst
P
Patrick Jakiel: Tackar och bockar för svaren! Mycket riktigt ska regeln över dörröppningen skruvas fast då den väggen är av betong - tror det blir stadigt ändå! Skönt, då får man plats med garderoberna utan problem.
4 svar · 13,6k läst
·
J
jakim: En bild om jag förklarade dåligt... Jag tror att takfilten ska vara först och gå upp på väggen och så lägger man på plåten sen. Spikläkten kommer utanpå plåten....?
1 svar · 4,5k läst
·
F
fn76: Eller här... http://www.tjallden.se/BizPart.aspx?tabId=44
2 svar · 7,0k läst
B
Beppo: Precis som du säger så skall det vara avväxlat utan trappa men det är ju lite olika för olika trappor. Men är väggen till höger bärande kan jag ine tänka mig annat än att du kan ta bort den. Du har ju ingen stolpe längre i i huset innaför trappan vad jag kan se på bilden och där håller det ju.
3 svar · 5,7k läst
·
B
BosseHansson: Hade nog siktat på svetsnät istället om jag skulle satt nät. Det, ett par lådor spikplugg och ståltråd borde göra susen. Om väggarna är raka går det nog rätt fort och bör gå för de flesta som är halvhändiga. Kan ju vara smart att planera in om du skall ha elrör etc gåendes i väggen.
2 svar · 7,0k läst
·
B
BosseHansson: Finns lite bilder här: http://larrys.mine.nu/bilder/kallare2007/ Jag åkte till plåtslagaren och bad de bocka till några skenor som jag hade att dra av mot. Använde plastslang som distanser för att få det rakt. Sen var det bara att bita ihop och lägga på så gått det gick. Max 10mm åt gången fick nog jag upp utan att ha allt på golvet. Vattnade väggen först med ogrässpruta mellan
5 svar · 5,8k läst
M
Mr_XXX: Vinterlim "biter" inte lika fort under press, det är därför enklare att handskas med då man har lite tid att korrigera. Vanligt lim hinner man nästan inte lägga grejjerna på plats innan det nyper fast.
7 svar · 4,4k läst
Linus_E
Linus_E: drar en paralel till vårat jätte gamla hus. vi öppna upp en väg som ett "fönster" när vi böra ta i de försiktigt visa de sig att vägen som inte varit bärande från början blivit de efter alla år de satt sig o lite ombyggnader. så öppna vägen o kolla om de är "tryck" på dom gå inte bara på med sågen direkt.. liten bild gårn vårn renuvering med just denna öppning :)
5 svar · 5,2k läst
·
L
Lillaivy: Vi sätter upp en gammal timring med stora rum. Ca 35 m2. Golvet i rummet ovanför sviktar trots att vi har både kortlat och förstärkt med 2 tvärgående. Vi kan leva med sviktet men är oroliga att vår kvalitetsansvarige inte skall godkänna det. Finns det några bestämmelser?
0 svar · 4,8k läst
S
snickar_lasse: tjenare rabarbervin!det med sand va ett skämt.jag tyckte att plåt kunde va bättre att valva med, än att lägga som blindbotten.man kan lägga ett valv med plåt,o gjuta i, o låta plåten vara kvar.
6 svar · 5,1k läst
H
hempularen: När jag körde glespanel, så spikade jag upp en "snara" i ena änden, lade upp brädan i den så att den låg kanske 10cm under taket, och började sedan montera från andra änden, enkelt sätt att klara det själv utan hjälp. Jag skruvade, mest för att jag var lite osäker på om inte de tunga gipsskivorna skulle dra ut spikarna. Plus att jag också insåg att det skulle vara jobbigt att
7 svar · 4,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.