P
Peter_K: Så här blev resultatet.
7 svar · 11,9k läst
·
billy.b
billy.b: Jo vi hade en besiktningsman vid köpet, och jag har haft lite kontakt med honom nu. Han tyckte själv att det var ett självklart dolt fel, men jag vill höra vad fler säger.Vid besiktningen sa han ingenting, det enda som står i pappren, är att huset ompanelades 1994. Vi köpte huset 2003, så den hade ju några år på nacken, plus att det redan då(vid besiktning) var i behov av ommålning.
3 svar · 2,4k läst
K
ktm250: Den största skillnaden mellan proffs och amatör tycker jag landar i val av rätt produkt. Tyvärr faller amatören ofta för produkter som t.ex husfix och tror att det är nån slags allroundprodukt, men som i få fall är lämplig.
13 svar · 60,6k läst
·
R
Realmuppen: Okej då tror jag att jag är med, de skivorna som jag hade på vinden låg ovanpå spånisoleringen.
4 svar · 11,2k läst
I
ippo: Är det nån som har mer erfarenheter av Palikka eller DoroTherm..... Är sugen på dessa system!!!
51 svar · 16,0k läst
M
HasseHunna: Jag använder spånskiveskruv. Bygghandlare rekommenderade det istället för gipsskruv.
5 svar · 4,9k läst
K
Kirsi: Hej Jonas, beror nog på hur gammalt huset är, Vårt hus hade en bärande "vägg" som står på en bärande golv bjälke, dessutom var stöttad in i vår gamla murstock så vi fick panik efter stämp när vi rev murstocken:D
1 svar · 3,4k läst
T
trojlee: :D, tack för hjälpen. Började igår och har gjort hälften nu. Återkommer med bilder när allt är målat och klart.... mvh M
17 svar · 17,7k läst
·
B
BosseHansson: Mura med leca borde väl blir rätt stadigt tycker jag. Alternativt är väl glasblock eller tegel som du säger. Beror väl på hur tjockvägg du tänkt dig oxå. Själv hade jag nog siktat på tegel som jag lagt åt olika håll för att få en lite tjockare konstruktion. Men vill man inte ha tegelytan och skall putsa hade jag lätt kört på leca eller plåtreglat upp och satt mineritskiva
1 svar · 5,8k läst
·
J
steelis: Min är skruvad i reglarna och jag har tyvärr lite knarr...
1 svar · 2,2k läst
TorpAnders
TorpAnders: Vilken är den starkaste metoden för att få lättbetong att fästa på järn ? Tunnfogslim eller puts..kakelfix annat? Jag har tommiz spiskåpa i bakhuvudet där han hade en stålkonstruktion täckt med lättbetong och slutligen puts.
0 svar · 2,6k läst
J
jon_h: Jag skulle definitivt rekommendera A-klassat, i alla fall där det får direkt markkontakt.
1 svar · 1,7k läst
mattiasp
mattiasp: Vindduken är diffusionsöppen och står emot regn. Det är dess viktigaste egenskaper. Edit: Vindduk av typen Windy och Tyvek är betydligt mer diffusionsöppna än svart Vestapapp.
7 svar · 18,0k läst
J
HasseHunna: ok, det är klart svårt med betong då!
6 svar · 11,0k läst
T
trojlee: jag murade igen ett källargarage i sommar och då murade jag med leca, sen "putsade" jag den delen av grunden som var ovan mark och slammade med murbruk-B under mark......sen dränerade jag med platon osv...... Skulle rekomendera att slamma.....mitt var ju utvändigt på grunden så jag satte asfaltsprimer och en gummiduk ~50cm från botten på grunden(vid klacken) och upp...men det ingår ju in
2 svar · 5,5k läst
V
Vitahuset: Tack för svaren! Ringde precis nu till sotaren. Enligt honom ska jag lämna 10 cm mellan regeln och skorstenen och sedan gå fram med gipsen till skorstenen. Det lustiga var att han menade att jag kunde gå fram med OSB:en också till skorstenen. Då har man ju ändå trä mot skorsten eller är OSB brandskyddsbehandlat....:) Jaja.... tror nog att jag avslutar OSB i kant med regeln och låter
3 svar · 3,9k läst
N
Nojje: Tackar & Bugar
5 svar · 5,0k läst
N
5 svar · 5,0k läst
W
wmpeprr: Tackar så mycket
2 svar · 4,9k läst
W
2 svar · 4,9k läst
B
BosseHansson: Tjena. Kan man sätta en aquapanel eller liknande utan luftspalt på innerväggen i källaren? Tänkte slippa putsa det sista, då jag är lite trött på det. Tänkte ev man kunde kasta upp putsbruk och sätta skivan i det. Eller har någon annan ett bättre förslag? Kanske väldigt korkad fråga men jag vet att andra satt vanliga gipsskivor på insidan utan luftspalt med putsbruk. // Johan
0 svar · 2,2k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Precis! Limskruvade (trälim+masoor gipsskruv) glesen först och fram med slangen i lagom båge, ritade av, tog ev. bort skruv, fram med fräsen!
5 svar · 3,3k läst
J
Jonas161: Hmmm det kanske jag borde gjort. Ska tänka på det nästa gång,lite svårt o vara helt klar i huvvet efter en stenhård natthelg på raffet haha
6 svar · 2,6k läst
S
Styx: Kanonfin recension - man tackar.!!
20 svar · 65,9k läst
H
HasseHunna: Det är nog som sagt, smartare att gå ut med tapeten till där smygen börjar och sen måla smygen som fönstren
6 svar · 16,1k läst
·
ByggaNytt
ByggaNytt: http://www.kakelbygg.com/Mindre.htm
5 svar · 5,3k läst
G
gaia: är det god ventilation så går det bra att bara värma utrymmet till temp som är några grader högre än den luft som kommer in. Ju flera grader skillnad mellan dess snabbare torkar det gaia
3 svar · 13,2k läst
·
B
brevik: Hej! Är lite nyfiken på om jag kan få tips vart man skulle kunna vända sig om vi bor i Stockholm och vill ha hjälp med följande. 1. Riva befintlig trapp mellan plan 0 till plan 1 (U-trappa i furu) 2. Måtta beställa och montera en ny trapp (bred spiral-variant i något träslag) som går från plan 0 upp till plan 2 men utgång/ingång på plan 1. Det blir alltså en ganska bred
0 svar · 3,1k läst
S
snickar_lasse: tjenare! svårt att svara, på när man inte ser det på plats.man kan nästan hänga upp hur mycket som hälst ,bara balken är dimensionerad för ändamålet,o bärande under finnes.dels hänger man upp underramarna o stöd upp mot takstolarnas överramar.du nämde vinkeljärn! använd hängsel järn istället.du nämner inte hur stor spännviden mellan takstolarna kommer att vara.balken måste
1 svar · 2,9k läst
Snailman
Snailman: Jaha, får säga att jag gillar det här programmet, men det är en del att lära sig, så jag får kanske ta ett steg tillbaka och ändra på hur jag skapar och namnger de olika delarna, men takstolarna duger nog som de är..:p Man får ju oxå ta hänsyn till om man vill minimera tillkapning av isolering... så jag kommer fram till att det inte går att få allt att stämma, så jag skulle
6 svar · 5,9k läst
·
A
Ahlbom: Vi har ett gammalt timmerhus med panel på utsidan. Nu är full renovering på gång och turen har kommit till köket. Köket är 5.60m brett vilket är hela husets bredd. Planen är att sätta in två fönster i stället för ett som finns där idag. De nya fönsterna är 1.15 breda och 1.30 höga. Syllen är utbytt längs ner mot reglar c/c 400. Någon gång i historien har det läckt in vatten
0 svar · 3,5k läst
J
HasseHunna: om du har en gjuten platta använder du kantbalken som gräns, där lägger du inga golvvärmeslangar. Då kan du sätta syllen utan risk för att träffa slangarna.
4 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.