Vilket är bäst / smartast...?
Spika eller skruva fast glespanel!

Tacksam för svar.

Du tänker på glespanel i taket? Om du planerar att spika uppåt i taket med en hammare så är det inte särskilt smart. Då är det bättre att skruva. Har du en spikpistol att spika med så är det det bästa.

Huh? Varför är det inte bra att spika uppåt?:confused:

Menar du ergonomiskt eller att det inte kommer att sitta?

(Jag har spikat vår glespanel för hand och tycker inte det var så hemskt men det är klart, en spikpistol i det läget hade ju inte skadat).:D

Klart det bara är att spika uppåt, men efter några hundra 3-tummare är man ganska slut i axel/armar så för att överleva väljer även jag:
1. Spikpistol
2. Skruvdragare
3. Hammare

/Klenfisen

Jesca_j skrev:
Huh? Varför är det inte bra att spika uppåt?:confused:

Menar du ergonomiskt eller att det inte kommer att sitta?

(Jag har spikat vår glespanel för hand och tycker inte det var så hemskt men det är klart, en spikpistol i det läget hade ju inte skadat).:D
Jo, sitter gör det säkert. Det jag tänkte närmast på är hur trött i armen man blir. Fast det beror ju på hur man är byggd också.

Kör spikpistol alt. med hammare MEN där skarvarna möts (på samma regel), förborrar samt skruvar du!

Totte_S
Har du stora ytor så kan du hyra en skivlyft, gipshiss, (eller vad de heter) på den kan du göra en enkel jigg med plats för en 4-5 gles med rätt avstånd, bara att hiss på plats och fästa flera i taget.

När jag körde glespanel, så spikade jag upp en "snara" i ena änden, lade upp brädan i den så att den låg kanske 10cm under taket, och började sedan montera från andra änden, enkelt sätt att klara det själv utan hjälp.

Jag skruvade, mest för att jag var lite osäker på om inte de tunga gipsskivorna skulle dra ut spikarna. Plus att jag också insåg att det skulle vara jobbigt att spika med hammare uppåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.