2 097 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Skruva i balk?
Vi har tagit ner en tegelvägg och står nu inför hur vi ska "fylla hålet" mellan trägolven. På en del (där det tidigare har varit en dörr) ligger träbalken fri med tjärpapper på och på den andra delen är det murat ovanpå balken. Ska vi ta bort bruket och skruva den nya tvärgående golvplankan direkt i balken eller ska vi mura över balken (jämt med det andra) och skruva fast golvplankan i bruket? Håller det? Eller finns det något annat sätt att lösa det på?
Är det ett gammat hus? Hur stor är nivåskillnaden från golvet ner till bjälken resp bruket? Vad finns våningen under, varmt eller kallt utrymme, dvs källare, grund, platta eller bostadsutrymme?
Om det är en och samma balk som går under fd dörröppningen och som ligger under bruket, så hade jag tagit bort bruket och lagt i med board eller läkt så nya plankan hamnar på rätt höjd. Är det ett kallt utrymme under kanske det är vettigt att vindtäta och isolera det lilla som går. Precis den varianten hade jag tidigare i vårt kök, där blåste det "orkan" från kallkällaren under köket.
Om det är en och samma balk som går under fd dörröppningen och som ligger under bruket, så hade jag tagit bort bruket och lagt i med board eller läkt så nya plankan hamnar på rätt höjd. Är det ett kallt utrymme under kanske det är vettigt att vindtäta och isolera det lilla som går. Precis den varianten hade jag tidigare i vårt kök, där blåste det "orkan" från kallkällaren under köket.
Klicka här för att svara