Hej!

Jag bygger ett kök i min lägenhet efter att ha rivit ut allt inkl några väggar. Så, nu är det dags att bygga upp allt från början.

Jag behöver regla upp två väggar. På dessa vägar kommer köket monteras senare. Efterson jag inte riktigt vet hur köket skall se ut undrar jag om det är något jag behöver tänka på? Min plan är att bygga upp dessa väggar enligt standard (45*70, cc600). Jag antar att jag bör förstärka extra där skåp skall hänga, men det går väl att ordna senare, när jag vet exakt var allt skall stå/hänga?

En annan fundering är tjockleken på reglarna. Funderar just nu på 70mm, men undrar om jag kan använda 45mm istället för att spara plats. Det är ett litet kök...

Mvh
/Anders

Sätt osb eller plyfa bakom en gipsskiva så har du ett bra grundfäste. Skåpen har väl alltid fäste på samma höjd så där skulle jag nog helt enkelt kottla med 45X145 eller liknande för att vara tvärsäker på träff och väldigt bra fäste

Vet nån vilka mått som brukar gälla för överkanterna på köksskåpen? Eller är det olika på olika tillverkare?

Det är olika på olika tillverkare och även olika modeller. Står i monteringsanvisningarna. När det gäller infästning så har vissa fästvinklar och andra har tvärreglar i skåpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.