Hej!

Jag renoverar en gammal läggenthet (byggt 1907). Jag skall ta bort ett par väggar för att göra köket större. Jag har rivit det mesta med har en väggbit kvar som jag inte vågar röra eftersom jag blir osäker på om den är bärande eller inte.

Väggbiten består av 5 kraftiga reglar (ca 20-30 cm breda). Utanpå dessa är det vass och puts. Jag tycker reglarna verkar väldigt stora för att inte vara bärande, men är osäker på detta. Lägenheten ovanför mig har tagit bort dem men de vet inte om han som tog bort väggen ersatte konstruktionen med en bärande balk. De har sänkt taket i hela köket så det är svrt att veta...

Så, är det någon som varit med om liknande konstruktioner i gamla byggnade som kan ge lite råd?

Mvh
/Anders

Hej!

Jag och tjejen har liknande väggar i vår etagelägenhet (byggår 1936). Vi har sådana väggar i stort sett över allt där inte det har renoverats men de är inte bärande för det. Vi ville också riva en vägg i vår lägenhet.

Vi köpte en kopia på konstruktionsritningen på våran lägenhet ifrån stadsbyggnadskontoret och bad en byggmästare att kika på den väggen som vi ville riva. Han sa att det "troligen" var en bärande vägg eftersom den gick mitt i lägenheten (en sk. hjärtvägg) och tvärs med bjälklaget i golvet. Vi var tvugna att stämpa innertaket med 4 stämp 2st på varje sida om väggen som vi ville riva och sedan riva väggen och sätta upp en IPE-balk som var tvungen att att avlastas på en limträpelare på ena sidan (då vi har en trappa som går upp till vardagsrummet på övervåningen) och på andra sidan i ett urtjack i befintlig plankvägg. Vi sänkte sedan taket för att slippa se "gips-boxen" med 2 lager gips (brandkrav i flerbostadshus) runt IPE-balken.

Även fast det bara är 5 kraftiga plank/reglar du har så kan de vara bärande pga av att de kan finnas bärande järnbalkar/träbalkar inuti taket vid dörröppningar.

Min rekommendation är att du kollar på konstruktionsritningen och/eller pratar med ngn byggmästare.

MVH / Tomas

Hej, tack för infon. Nu har jag redan rivit väggen ;) . Jag sågade av dem, en i taget för säkerhelts skull. Om de hade varit bärande räknade jag med att det hela skulle "sätta sig" om den var bärande. Efter att ha sågat av sista brädan kunde jag konstatera att konstruktionen inte var bärande. De rörde sig inte en micrometer ens, trotts att det är en hundra år gammal konstruktion. Golvreglarna i min lägenhet är inte att leka med... de är säkert 7-10 cm tjocka och kanske 30-40 cm höga (har inte mätt så noga). De visste hur man byggde hut på den tiden. jag tror inte dessa reglar var köpta på Byggmax direkt... :)

Mvh
/Anders

Så bra att du slapp allt meck med järnbalk i taket etc... Ja det var kraftiga grejer dom byggde med förut. Dom hade inte ont om ved iaf..hehe.

Ps. Hoppas allt blir bra med köket nu

MVH / Tomas

Totte_S
Jag blir både förvånad och imponerad över modet hos er som går lös på tveksamma väggar i flerbostadshus. Det vill till att ha kaffe av rätt sort hemma "ifall det kommer oväntat besök" :-)

Hade nog tänkt att sänka taket i alla fall, men kanske inte så mycket ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.