Byggmaterial & Byggteknik
Lindgrenski: [citat] Ja det är ju därför jag frågar här, om det behövs eller om det räcker med att fästa i syllarna. Nu har jag gjort som jag har gjort och så får det bli. :)
imported_Byggaren: Det viktiga när du ritar en planritning, är inte hur tjocka ytterväggarna ska vara/bli. Det går alltid att fixa till även om de är för tunna om inte den maximala byggnadsarean för tomten är bestämmande för hur stort huset får vara i byggyta. Normalt ritar man med ytterväggens insida som intresse. Dvs. ytan innanför ytterväggen (=våningsytan) är av större intresse än
svempur: Hej vad är badrummet uppe i nu då? bara lite nyfiken vart fick du bäst pris någonstans mvh svempa
imported_Byggaren: [citat] Eftersom det är en kemikalie, så kan du höra med färgaffären. Annars får du höra med en fönsterrenoverare/-tillverkare. _________________ Byggaren
thoeke: Jag köpte idag på Luddwes Hushållscenter 0455-308990 (vitvaruhus anlsuten till en av de större kedjorna för vitvararor) utanför karlskrona en st skiva 100x33x2,5 cm finns säkert i andra storlekar dom kan ge info om den svenska grossisten, skivorna görs i danmark, skivan kostade 500 pengar.
ikaros222: Hej. Ny på forumet och hoppas på lite bygghjälp :) Det är som så att jag skall lägga klinkers innanför dörren. Har idag nivåskillnad mot köket efter klinker och vattenburen golvvärme, så klinkersen innanför dörren kommer i nivå med kök. Resten av hallen hamnar därför ca 25 under nya klinkern. Jag har idag en byggteknik med krypgrund, där golvet är kallt och skulle därför
Kemi: Nej har faktiskt inte ens övervägt det av någon anledning. Har köpt en limträbalk igår.
Betong: [citat] Du kan inte använda samma diameter på skruven som på plugg och borrhål då har ju materialet i pluggen igenstans att ta vägen. 5 mm skruv är nog lagomt. Skruven ska vara så lång att den går igenom pluggen. Det finns idag speciella kakelborrar som går utmärkt att borra i kakel med. Om du går till en byggaffär för proffs, så hjälper de dig.
tob_ekl: hej jag behöver få ta på svällist för dörr/fönster. (brandskydd). någon som kan ge tips på var jag får tag på det?
jon_h: Jag har i och för sig bara kollat med Casco och Finja, men ingen av dem tillåter att man spacklar tunnare än 12 mm när det är träbjälklag, oavsett om det ligger golvgips under. Det är möjligt att det finns leverantörer som tillåter att man går ner tunnare i det här fallet.
MagnarTBL: Hej Jag har ett garage på 15,5kvm vilket jag tänkt göra en kontorsyta av. Garagens ytterväggar och tak är isolerade. Nu kvarstår golvet, vilket är en 3,26m x 4,76m betongplatta. Jag har inte själv gjort garaget, så jag vet inte vad som befinner sig under betongen, men troligen är det marken. Betongplattan är i allafall mycket kall, och jag skulle vilja göra en isolering ovanpå och
MagnarTBL: Jag gjorde mellanväggen med 60cm mellan varje regel, och det passade bra. Både för gipsskivansstorlek, och även för isoleringen mellan reglarna efteråt. Ångrar lite att jag inte såg förslaget med OSB skivan innan, men det är självklart ett bra alternativ att ha bakom gipsskivan. Fast, då kanske man inte ens hade behövat ha gipsskivan överhuvudtaget? Tack för alla bra förslag och
ChungKuo: Hej, Har fått en beräkning gjord som pekar på att jag skall växla av en vägg med en 405x90x4500 limträ balk. I diverse trådar här på forumet refererar man till ett .pdf dokument där en lista med stålbalksekvivalenter finns med. I nämda lista så anges att man skall kunna ta en IPE200 istället för en 405x90. Jag vill gärna göra lite egna beräkningar på detta, men inser snabbt att
basil: Jaha där fick man. Tråden under mig hade i princip alla svar..... Lönar sig att titta efter ibland.
brorzan: Tack så mycket för hjälpen! Jag ska slå lite försiktigt med släggan, och se till att elen är avstängd, så ska det nog gå bra! :o) # bror
jon_h: Jepp, ritsa ordentligt och knäck över en kant som du lägger precis under ritsen. Hålsågar funkar bra.
mjoha222: Hej Skall till och gjuta en garageplatta innom någon vecka men kan inte hitta en vettig beskrivning över hur man får till fallet mot brunnarna. Är det någon som kan hjälpa mig och beskriva hur detta skall göras för att bli bra. Funderar även lite kring behovet av att "stuka" av med en planka. Dvs att "dela" av ytan med tex ett rör och ha detta och formen som mot lägg för att få det
-Jack-: hej upptäckte idag att jag bakom en gipsskiva bara har hålrum där det igentligen skall vara lecablock. gissar på att lecan på något sätt har smulats sönder. Min fundering nu är om det finns något som man bara spruta in genom dom två hål som finns i väggen för att korrigera detta och som är tillräckligt bärande för att sätta upp ett handfat i. /P
kodapa: Hej Jag håller på att bygga ett badrum på övervåningen i mitt hus (ovanför badrummet finns en oinredd kallvind). Jag tänkte sala ner innertaket 95 mm för att slippa bygga in en balk, plus att jag då kan tilläggsisolera lite. Mina funderingar är: - Jag tänkte regla på innertaket med 45*95 (på högkant), lägga isolering emellan, täcka med plast och sedan sätta upp pärlspånt. Är
zoom: Jag tog vanlig pakettape och tejpade mellan takstolarna och sedan sköt några häftor med häftpistolen för att hålla fast dem.
kaimal: Hej! I vårt hus(byggt -70) har man placerat ångspärren till vindsutrymmet mellan takgipset och glespanelen, vilket inte är så bra väl, med tanke på alla skruvar som perforerat plasten??? Vad tycker ni skall jag behöva riva bort det gamla innertaket och glespanel och göra på "rätt" sätt :ångspärr mot takstolar, glespanel och gips? Det synsinga skador nu, men eftersom jag skall
Kullamannen: Hej Du slipper inte rörelserna helt mensblir av med de värsta genom att limma parketten. Har gjort det med vattenburen golvvärme. Ligger perfekt sommar som vinter. Kullamannen
Milkshaken: Måla med Hammarlack annars... finns i såna färger nu...
Johan Gunverth: Min snickare och KA sa att gipsen bör skruvas c/c 400 om man inte kan skruva i reglar, tex. När liggande 45-reglar + spån möter gips.
trojlee: just det jag tänker på, men måste finnas billigare ngn stans:D.......måste ha ett par st nämligen... / M
Snailman: Kommer här med revolutionerande uppgifter, efter att ha konstaterat att det är extremt vanligt med avväxlingen på utsidan, började jag tänka på att hur blir det när man ska spika ihop väggen liggande, jo man lägger den ju då på plattan och reser upp den utåt, har man då avväxlingen på insidan kan man ju då inte spika fast den uppifrån. så om man spikar samman väggen liggande,
tub72: Jag ska bygga ett klassiskt fristående garage med vidbyggd carport och förråd "innanför". Hela byggnaden blir på 7x9m men carporten har igen "hel" yttervägg utan två plintade stolpar. Så långt allt väl men jag måste alltid krångla till det hela lite så jag funderar på att ta bort en stolpe och bara ha en i det yttre hörnet. Det vill jag göra för att inte få en alltför bucklig
Friskus: Har du kollat med tex Gyproc som tillverkar gipsskivorna? De kan ju ha en del tips