3 517 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Vad fasen är det för vägg?
Halloj allesammans!
Efter att ha införskaffat en ny LCD TV så har jag stött på problem, jag vettekatten vad det är för väggtyp som jag vill sätta upp den på.
De fästa jag gjorde var att anta att det var en gipsvägg, kirrade en regeldetektor och började leta - varpå den inte gav några utslag alls!
Borrade ett hål i väggen för att ta reda på vad den bestod av, och efter cirka 6cm så konstaterade jag att det måste vara lättbetong eller något liknande! Konsulterade en bekant, och han sa att det kunde vara typ lättbetong, eller Siporex vägg, och att de skilde sig i hur man fäster saker på respektive sort.
Om väggen:
100mm tjock
Är mellan ett rum och badrummet ( dvs kakel på andra sidan )
Vad kan det vara för vägg? Vad använder man bäst för fästa en 14kg's LCD med 4 fästpunkter? ( Har kollat på Lättbetongsplugg från Hilti, men vill vara säker! )
TV'n ska nämligen hänga ovanför sängen, skulle det gå åt pipan så vore mycket otrevligt sätt att vakna på
Alla svar mottages med värme!
Mvh
Efter att ha införskaffat en ny LCD TV så har jag stött på problem, jag vettekatten vad det är för väggtyp som jag vill sätta upp den på.
De fästa jag gjorde var att anta att det var en gipsvägg, kirrade en regeldetektor och började leta - varpå den inte gav några utslag alls!
Borrade ett hål i väggen för att ta reda på vad den bestod av, och efter cirka 6cm så konstaterade jag att det måste vara lättbetong eller något liknande! Konsulterade en bekant, och han sa att det kunde vara typ lättbetong, eller Siporex vägg, och att de skilde sig i hur man fäster saker på respektive sort.
Om väggen:
100mm tjock
Är mellan ett rum och badrummet ( dvs kakel på andra sidan )
Vad kan det vara för vägg? Vad använder man bäst för fästa en 14kg's LCD med 4 fästpunkter? ( Har kollat på Lättbetongsplugg från Hilti, men vill vara säker! )
TV'n ska nämligen hänga ovanför sängen, skulle det gå åt pipan så vore mycket otrevligt sätt att vakna på
Alla svar mottages med värme!
Mvh
Lättbetong som även kallas Gasbetong fanns i främst två fabrikat förr i tiden i Sverige.
Det ena har Yxhults "Ytong" och den andra är "Siporex" från Siporex AB.
De är väldigt lika i egenskaper och skiljer sig inte rörande infästning.
Det finns riktiga lättbetongpluggar som enbart används till lättbetong.
Dessa är lämpliga att använda.
Mvh
Det ena har Yxhults "Ytong" och den andra är "Siporex" från Siporex AB.
De är väldigt lika i egenskaper och skiljer sig inte rörande infästning.
Det finns riktiga lättbetongpluggar som enbart används till lättbetong.
Dessa är lämpliga att använda.
Mvh
Produkter som diskuteras: "lättbetongpluggar"
Lättbetongplugg
Lättbetongpluggar är specialdesignade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa pluggar erbjuder en stark och säker infästning i dessa material, som annars kan vara svåra att fästa ordentligt i på
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden