Hej,
ska såga bort ca 1m2 golvspån runt golvbrunn i mitt badrum. Detta pga av gammal fuktskada + att ny brunn ska monteras. Jag sågar mitt över golvreglar och får därför bra "fäste" för nytt golvspån. Kompletterar med kortlingar där det behövs! Men i och med att jag sågar kommer jag ju inte att kunna använda spånten, utan måste limma skiva mot skiva samt skiva mot golvregel. Skruvar sen också.
Är detta ok?
Vilket lim ska användas?

Kan inte ta bort hela golvspånet i badrummet pga att golvspånet lades i hela huset innan mellanväggar restes. Får ju då samma problem ändå!

//WSP

Ja. Är väl standard utförande vid "reparation". Själv reglade jag inte utan limmade skruvade fast en glespanel under kanten runt upptagna hålet.

Som Linnex säger, det går bra. Använd vinterlim.

Skippa vinterlimmet och använd vanligt vitt utelim (PVAC), vinterlimmet är enbart ett frostskyddat innelim som man kan ha liggande i servicebilen.

/Kent

Varför anger spånskiveleverantörerna att det är vinterlim som ska användas då?

Såg det sen och jag fattar noll av det, hållfasthet etc skall inte skilja sig ett dugg enligt de jag pratat med på Bostik.
Däremot om man kollar lite på specar så skall vinterlimmet tydligen vara mer elastiskt samt fulttåligt på ett annat sätt så jag tror jag skall ta ett snack med Bostik igen om det är nya krav, nya lim eller vad.

Nåja, strunta i min kommentar, självklart skall man följa leverantörernas anvisningar. Märkligt bara att det var för cirka ett år sedan som jag hade exakt denna diskussion och då kollade med Bostik *mutter*

/Kent

Jo, det var det jag hade uppfattat också, att det var mer elastiskt och tåligare.

Vinterlim "biter" inte lika fort under press, det är därför enklare att handskas med då man har lite tid att korrigera. Vanligt lim hinner man nästan inte lägga grejjerna på plats innan det nyper fast.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.