4 797 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Slå ihop hus stomme med?
På fredag får vi vårt fiskarhedenvillan hus 1 ½ plans. Innan dess skall spikar och skruv m.m inhandlas. Antagligen en dum fråga, men vad skall jag köpa? Inte så kul att dyka upp med nubb när dom egentligen vill ha vagnsbult.
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Detta låter ytterst märkligt. Du har köpt ett modulhus i byggsats. I byggsatsen ingår inte spik, skruv eller andra fästelement, utan det är din uppgift att fixa detta, men du har inte fått någon som helst instruktion om vad som ska införskaffas. Har jag fattat dig rätt?tokan skrev:
Trodde också att det ingick. Men nu när jag fick leveransdeklarationen kan jag inte hitta något sådant.Jesca_j skrev:
Fiskarheden skickar inte med någon spik. Det som behövs är galvad (varmförzinkad) spik i storpack... 4" och 3" vid stomresning. 5" kan kanske kan vara till användning, men förmodligen inte, där används istället förstärkningar i form av balkskor, vinkeljärn etc.
Det är ju tämligen ogörligt att räkna ut exakt vilka mängder och dimensioner det handlar om. Särskilt om det är beslag och vinkeljärn det handlar om. Det finn ju ganska många sorter...
Du vill ju inte köpa onödigt många som sen inte används. Inte heller vill du att bygget ska avstanna med fyra snickare á 500 kr/h + en mobilkran á 2000 som bara står och väntar medan du i panik kör runt och letar efter ett specialbeslag.
Sen en annan sak: det är väl inte "handspik" vi pratar om? Snickarna använder väl spikpistoler? Så du måste dessutom se till att spiken passar i just de spikpistoler de har.
Du vill ju inte köpa onödigt många som sen inte används. Inte heller vill du att bygget ska avstanna med fyra snickare á 500 kr/h + en mobilkran á 2000 som bara står och väntar medan du i panik kör runt och letar efter ett specialbeslag.
Sen en annan sak: det är väl inte "handspik" vi pratar om? Snickarna använder väl spikpistoler? Så du måste dessutom se till att spiken passar i just de spikpistoler de har.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden