Byggmaterial & Byggteknik
snuttjulle: Har själv en 120cm som sitter bara på en nedtryckt 3" rör och två stag in mot husväggen. Rör sig inte i första taget. Skulle nog i ditt fall oxå satsa på att staga med annat än bara 1 plint. Dubba din klump i berget och gör sedan 2 stag snett bakåt ner i marken.
sirbo: Ska du bygga mycket på kort tid rekommenderar jag att beställa alltihopet från en välrenommerad leverantör. Du kan absolut hitta samma grejer på byggmax som på tex beijer. Mitt första bygge handflade jag på byggmax och körde hem allt på släp (vet inte hur många veckor jag la på plock och transport) Mitt andra bygge räknade jag som sjutton på och beställde hem allt från beijer i
gb79: Vad ska man ha för slags putssystem till maxit isoleca? 1 en plans bostadshus med diverse vinklar och inte alltför långa raka väggar. mvh daniel
gb79: Kan någon säga hur många mursten det ligger på en pall med isoleca, både för 30cm och 35 cm tjocka? Och vad de väger st eller hel pall vore bra att veta oxo? mvh daniel
joflopp: Verkar vara svårt att få tag i annan godstjocklek än 5 mm. När jag frågade efter mindre så undrade de vad jag skulle ha det till. Förklarade att det var för flytspackling på golvspån i badrum som ska klinkras. Beijerkillen skakade på huvudet och sa att man aldrig har armeringsnät när man flytspacklar och att Maxits fiberspackel räcker gott. Nu har jag ju av någon anledning aningens
somelvis: Spara för säkerhets skull ? Är han osäker ? Är det inte bärande så är det inte bärande. Är man osäker låter man bli. Finns ingen lätt formel att överslagsräkna då du inte vet var bärande väggar befinner sig och vad det är för betong ovanför. Mvh
stonelink: Kolla i BKR Boverkets konstruktionsregler.Låna på Bibliotek eller kolla nätet. Lasse
Kemi: 7m är långt. Jag ska öppna en vägg som är ca 3,6m, kommer att köra på en 90x270x3600 Limträbalk. Så i ditt fall blir det nog en betydligt grövre variant, kanske skulle kolla en stålbalk eller en Kertobalk ist. www.moelven.com Finns något beräkningsprogram där.
Kemi: Casco har kommit med en ny SuperFix, dubbelt så stark som SuperSet och torkar på halva tiden. DanaLim Ms Montage är också en variant, groteskt stark.
Saxpy: Jag hade murare som gjorde samma sak för mig. 2 murare i tre heldagar, rivning, uppmurning och städning(!!!). För det åkte jag på 20kkr... Inte så kul alls...
Eklundh: Hejsan! Ville bara tacka för ditt svar. Har inte varit inne på ett tag nu eftersom min son just genomgått en operation. Tack än en gång. Mvh Eklundh
Anonymiserad 23608: Om det bara är enstaka reglar som skapar ryggar kan man hyvla ner dessa med en elhyvel och ta det sista i ändarna med ett vasst stämjärn. Är reglarnas liv väldigt ojämnt kan det vara lättare att sala på med masoniteremsor eller tunna lister i "svackorna". Är det nyproduktion är plåtregel att föredra, precis som mats_o säger.
ktm250: Jag kan definitivt rekommendera ITW Spit F40. Den funkar som peter.holm nämner ovan.
robhol: Jag skulle sätta en balk på vardera sida och både limma och sedan skruva med genomgående skruv (pinnskruv). Därefter skulle jag ta upp hålet som ska vara så centrerat som möjligt och skjuta igenom röret. Om det inte går att skjuta igenom röret blir det betydligt svårare förstås - det var väl det du ville ha svar på...? /Rob
bmx: Finns som sagt lim för att limma stavparkett direkt mot betongplatta med hög fuktighet (RF>65% ). Men är du skeptisk så lägg klinker så slipper du orora dig. Jag andvände: http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Proflex%203470.pdf men då hade jag golvgips mellan betongen och trät. Jag tror att det som är aktuellt om man ska limma mot betong/spackel där RF är hlögree än 65% är:
Faidros: Jag tycker också att det låter vettigt. Synd att riva upp fungerande golvvärme. Men du kan ju kolla igenom de här gamla trådarna för säkerhets skull: Klinker på klinker Klinker på klinker Klinker på klinker Klinker på klinker
TurboTouring: Här finns det lite av varje: http://www.culturedstone.com/products/stone.asp Återförsäljare: http://www.ffkakel.se/
Allegatan: Vi ska bygga en murad spiskupa runt ett hörn. Vad måste man tänka på? Var finns det bilder att bli inspirerad av? Material?:confused:
hedasgatan: Hej, Förutsättningar: Sekelskifteslägenhet med innerväggar i antingen timmer eller tegel båda typerna med puts utanpå. Jag vill riva putsen, eftersom den är skadad på ett flertal ställen samt ojämn, och ersätta med gips. Samtidigt lägger jag in rör för el. Vilken tjocklek måste reglarna ha (vill bygga ut så lite som möjligt i rummet)? Att det kommer damma är jag medveten om, men
Patrick Jakiel: Tror jag har löst det med köket, blir nog att lägga golvet under som i inlägget ovan. Undrar dock fortfarande om någon har några tips om köksön - finns fördelar med att ha golv under?
jon_h: Till exempel Schönox 1K-DS, men det finns motsvarande av många olika fabrikat. Det går utmärkt att applicera själv, kika här för monteringsanvisning på Schönoxsystemet.
BosseHansson: Om du putsar fast fönstret blir det jobbigt när ungarna spelat fotboll ;) Själv hade jag nog då valt att ha en list eller dyligt åt ett håll så man kan ta ut fönstret. Då skulle man kunna limma fast fönstret med typ pl400 och sedan limma en tunn list som sitter bara i fönstret så man bara kan bryta bort den utan att skada putsen om rutan går sönder.
midvinter: Vi håller på med liknande projekt. Nu ser jag inte riktigt hur det ser ut på bilderna... Vi hade en byggfirma som tog bort garagedörrarna, gjöt upp med armering tills planhöjd vid själva porten. (dvs jag rekommenderar att ta bort den rostiga järnvinkeln). Sedan murades en lekavägg upp. Vi hyrde en bra betongslip och slipade hela golvet, därefter jämnade vi till hela golvet med
anna_jimmy: Man behöver mycket mer info för att kunna räkna ut dimensionerna på balken men kontakta en konstruktör, byggnadsingenjör de kan hjälpa till. Kommunen brukar kunna hjälpa till också. Ring några firmor ock kolla priser kan nog skilja sig en del.