Jag undrar om någon vet hur jag skall lösa följande bäst. Jag tänker bygga en enkel liten vädringsbalkong med trä golv. Plankorna är de samma som jag använt inomhus till golv. Det är rejäla spåntade furubrädor som är 40 mm tjocka med fjäder och not , brädorna är 13.5 cm breda. Jag har låtit mellanbjälklaget, som är gjort av stadiga träbjälkar sticka ut genom fasaden och tanken är helt enkelt att fästa brädorna i bjälkarna. Hur görs denna infästning bäst och snyggast?!
Jag är rätt sugen på att fortsätta på samma sätt som jag gjort invändigt dvs att skruva fast det snett ner genom fjädern men frågan är om detta är dumt då träet kanske slår sig lätt utomhus? Jag är också rädd för att dra ner fukt i bjälkarna som sticker ut eftersom de är de samma som utgör mitt mellanbjälklag. Skall jag unvika att banka ihop brädorna helt? Í så fall skall jag dra skruva rätt ner genom plankan? Om jag skall lämna en springa mellan brädorna kan jag behålla både fjärdern och noten eller skall dessa kapas bort? Hittills har jag skyddat bjälkarna med en stålinklädning på ovansidan samt dränkt in dem med linolja och målat dem med linoljefärg. De ser fina ut efter ett ca årstid. Funkar samma behandling på själva golvplanken lika bra (fast då utan stålinklädningen)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.