5 487 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Ytskikt takterass, Hjälp!!
Jag ska lägga klinker på en takterass och undrar hur man ska säkra kontruktionen mot framtida fuktproblem. Villan är i två plan och byggd med en leca konstruktion (dsm-byggblock). Terassen är placerad i ena hörnet på andra våningen och gränsar ner till vardagsrummet. Bjälklaget under terassen är uppbyggt enligt följande: (nerifrån) 200mm leca bjälklagselement, takpapp Macoflex, 100mm cellplast, 100mm betong. Terassen ligger i fall så vattnet rinner av.
Räcker det med ett ordentligt tätskikt och sedan klinker eller kommer det bli problem i framtiden?
Takpappen som ligger mitt i konstruktionen känns just nu som ett misstag, kommer den ställa till problem om den varma inneluften stiger och möter den kalla plattan på terassen?
Skulle man skapa en säkrare konstruktion om man la dit värmeslingor?
Någon som har en annan lösning?
Hoppas någon kan svara då jag gärna skulle vilja lösa det här innan det blir för kallt ute.
Räcker det med ett ordentligt tätskikt och sedan klinker eller kommer det bli problem i framtiden?
Takpappen som ligger mitt i konstruktionen känns just nu som ett misstag, kommer den ställa till problem om den varma inneluften stiger och möter den kalla plattan på terassen?
Skulle man skapa en säkrare konstruktion om man la dit värmeslingor?
Någon som har en annan lösning?
Hoppas någon kan svara då jag gärna skulle vilja lösa det här innan det blir för kallt ute.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Det är precis så man ska göra, men se för guds skull till att tätskiktet blir ordentligt då det hela sstår och faller med det.
Hugger på här lite och frågar vilken typ av tätskikt det ska vara. Har en gammal terass under tak men det blåser in regn och snö med garage under och undrar lite hur det skulle byggas idag då min är byggd -54
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden