2 307 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Ny fasad
Rätt forum?
Nåväl....Skall byta fasad, från tegel till trä
En lite fråga, vad skall användas?
Vindpapp, asfaboard, utegips eller vindduk??
Har gluttat runt efter bra svar men inte riktgit hittat nått konkret.
Man vill ju inte sätta upp något som inte funkar.......
Med tanke på mögel, fukt osv......
Nåväl....Skall byta fasad, från tegel till trä
En lite fråga, vad skall användas?
Vindpapp, asfaboard, utegips eller vindduk??
Har gluttat runt efter bra svar men inte riktgit hittat nått konkret.
Man vill ju inte sätta upp något som inte funkar.......
Med tanke på mögel, fukt osv......
Beror på hur det ser ut när du tar bort ditt tegel. Är det trästomme eller sten?
Så här hade jag gjort på en trästomme.
I nederkant runt huset hade jag satt en dropplist av bitumenmatta alternativt plåt och låtit denna "hänga" ut över klacken.
Därefter utegips - om man behöver mer än en utegipsskiva på höjden så hade jag i skarven lagt en bitumenmatta som går under "den övre" skivan och över "den undre" skivan.
Utanpå gipsen hade jag reglat med 28x70 så det blir luftning bakom panelen.
Så här hade jag gjort på en trästomme.
I nederkant runt huset hade jag satt en dropplist av bitumenmatta alternativt plåt och låtit denna "hänga" ut över klacken.
Därefter utegips - om man behöver mer än en utegipsskiva på höjden så hade jag i skarven lagt en bitumenmatta som går under "den övre" skivan och över "den undre" skivan.
Utanpå gipsen hade jag reglat med 28x70 så det blir luftning bakom panelen.
Papp eller vindduk. Hade själv inte valt något av de alternativen - kanske mest för att jag inte kan se några direkta fördelar.
Med gipset så har du en ljuddämpning som iofs kanske inte är viktigt för det läge som ditt hus har. En annan fördel är att gipset inte kan brinna - det leder iofs värme efter ett tag så saker under gipset kan brinna om olyckan skulle vara framme.
Kan bara svara för mig själv och jag hade definitivt valt gipset. Må vara så att det är något dyrare än de andra alternativen men utslaget på 30 år eller så, då är det inte en hög kostnad.
Med gipset så har du en ljuddämpning som iofs kanske inte är viktigt för det läge som ditt hus har. En annan fördel är att gipset inte kan brinna - det leder iofs värme efter ett tag så saker under gipset kan brinna om olyckan skulle vara framme.
Kan bara svara för mig själv och jag hade definitivt valt gipset. Må vara så att det är något dyrare än de andra alternativen men utslaget på 30 år eller så, då är det inte en hög kostnad.
Hej! Tack för ditt svar!
Papp har jag i princip uteslutit. Men funderar mer å mer på vindduken, först å främst att den är så lätt att jobba med.
Måste gå så mycket snabbare med duken än gips.
Jag behöver ingen ljuddämpning, vi bor väldigt lugnt å fint, samt att vi kommer isolera mera.
Papp har jag i princip uteslutit. Men funderar mer å mer på vindduken, först å främst att den är så lätt att jobba med.
Måste gå så mycket snabbare med duken än gips.
Jag behöver ingen ljuddämpning, vi bor väldigt lugnt å fint, samt att vi kommer isolera mera.
Klicka här för att svara