Vi har lyft vårat hus och håller på att lägga 3 varv med lättbetongblock på den gamla gjutna källarmuren.
I helgen, för 3-4 dagar sedan, la vi första varvet. Det har sedan varit någon eller några minusgrader ett par timmar varje natt efter detta. På vilket sätt påverkar detta murbruket och hur ser vi i sådana fall om det blivit något tokigt?

Det bränner sakta, och det allra första bruket är nu hårt på ytan, men de ojämnheter som sticker ut kan man bryta av och smula sönder. Något att oroa sig för?

Milkshaken
Tja,,,, rör inte det lösa, utan låt bruket brinna i den takt det ska... ni märker när det är färdigt.
Minusgrader påverkar inte nåt på någon enstaka ggn, utan det är om det är ihållande...
Så kort sagt, ingen oro utan låt bruket ha sin gång.
Om ni är oroliga, ,,,, går det inte lägga över nån matta, precis som över ett blomland???

Jag skulle vara orolig och absolut täcka in dvs hägga något över och tillsätta svag värme.
Ett bruk för lättbetong tål INTE minusgrader, och det finns stor risk att hållfastheter inte uppnås.

Nu vet jag inte om din källare ger värme till blocken innifrån och om blocken var varma eller iskalla när ni "limmade" dom, jag skulle också även täcka vid minusgrader, men har du inte detta så rekomenderar jag min övre skrift

mvh Jawen

Tack för era svar.
Ringde och pratade med Finja som är tillverkare av bruket och dom trodde inte det var något att oroa sig för. Detta var i Fredags. Bruket har nu hårdnat rejält och känns helt ok.
Vi tillsatte dock köldskyddsmedel till förra helgens murning för säkerhets skull, visste inte att det fanns en sådan produkt innan. Var ingen dum idé då buket verkar brinna mycket snabbare trots under +5 stora delar av dygnet.

Samma situation här.. håller på med taklyft av skånelängan. Lägger på tegel jag hade över på tomten i ett antal rader mellan mellanbjälkslaget och grundmuren. murbruket tar lång tid att hårdna till sig, lika så de betongskvättar jag har gjutit. Blir nog bra baraman väntar lite längre för att det ska få härda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.