3 993 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Konvektor i gjutet mellanbjälklag?
Jag har börjat inse att man nog måste installera konvektorer i golvet framför stora glaspartier som går ända ned till golvet. Efter att ha sett hur höga konvektorer är har jag däremot börjat fundera på hur dessa i praktiken byggs in i bjälklaget. Man måste ju gröpa ur ett mindre "kar" i bjälklaget för att få plats med den.
Det känns extra vanskligt att dessa "kar" är så nära ytterväggarna där jag antar att man vill ha så mycket platta som möjligt för bärighetens skull, eller?
Någon som kan förklara för mig hur detta normalt löses?
Det känns extra vanskligt att dessa "kar" är så nära ytterväggarna där jag antar att man vill ha så mycket platta som möjligt för bärighetens skull, eller?
Någon som kan förklara för mig hur detta normalt löses?
Om du bara tänker på bärigheten så är det precis tvärtom, dvs den största påkänningen ligger aldrig vid ytterväggen!
Sen hur man gör i detalj med att lägga in konvektorn, det vet jag inte.
Sen hur man gör i detalj med att lägga in konvektorn, det vet jag inte.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
"Om du bara tänker på bärigheten så är det precis tvärtom, dvs den största påkänningen ligger aldrig vid ytterväggen!"
Hur menar du? Det är ju där man brukar förstärka med kantbalkar.
Hur menar du? Det är ju där man brukar förstärka med kantbalkar.
Jag avsåg plattans bärighet.
Inte upplaget för plattan.
Men tror inte att det skulle behövas speciella kantbalkar i ett mellanbjälklag i en villa. Det som kan tänkas vara aktuellt är en avväxling över en större öppning i fasaden under. Hur denna fasad är beskaffad vet vi ingenting i detta fall.
Inte upplaget för plattan.
Men tror inte att det skulle behövas speciella kantbalkar i ett mellanbjälklag i en villa. Det som kan tänkas vara aktuellt är en avväxling över en större öppning i fasaden under. Hur denna fasad är beskaffad vet vi ingenting i detta fall.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden