4 537 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Komplettera furugolv
Hej!
Vi har ett undergolv av furuplankor från sekelskiftet i vårt kök som vi håller på att renovera. Vi tänker slipa, lasera och lacka det. På några ställen var golvet plankgolvet "fult", eller saknades helt, p.g.a. att det stått en kakelugn på ett ställe, en betongsats har gjutits i golvet i en öppning i en bärande vägg, vattenburen värme har dragits in någon gång i historien etc. Dessutom var golvet mycket ojämt. Jag rev därför, så försiktigt jag kunde, en del av golvet, salade på bjälklaget, och lade tillbaka plankor. Vi hade en del brädor sparade från liknande övningar i övriga lägenheten också... men det räcker förstås inte
Därför måste vi komplettera med ett antal löpmeter nytt, massivt furugolv, och här kommer frågorna:
Tack på förhand!
Vi har ett undergolv av furuplankor från sekelskiftet i vårt kök som vi håller på att renovera. Vi tänker slipa, lasera och lacka det. På några ställen var golvet plankgolvet "fult", eller saknades helt, p.g.a. att det stått en kakelugn på ett ställe, en betongsats har gjutits i golvet i en öppning i en bärande vägg, vattenburen värme har dragits in någon gång i historien etc. Dessutom var golvet mycket ojämt. Jag rev därför, så försiktigt jag kunde, en del av golvet, salade på bjälklaget, och lade tillbaka plankor. Vi hade en del brädor sparade från liknande övningar i övriga lägenheten också... men det räcker förstås inte
Därför måste vi komplettera med ett antal löpmeter nytt, massivt furugolv, och här kommer frågorna:
- Avståndet mellan bjäklarna varierar en del, upp till ca 70 cm. Kommer ett vanligt 25-millimeters furugolv att svikta då? De befintliga plankorna är ca 35 mm tjocka, och moderna massiva furgolv är ju dimensionerade för 60 cm avstånd.
- Eftersom de nya plankorna är tunnare så måste jag sala på ytterligare under dem, 10 mm kan jag tänka mig. Jag kunde förstås använda lister, men tänk om man skulle lägga plywoodskivor och underlagsfoam/grålumppapp under hela det nya golvet i i stället? Då borde det inte svikta.
- För att det nya golvet skall likna det gamla mera så funderar jag på att lägga det med små glipor, kanske 3 mm. Vad tror ni om det? Blir det knarr då?
Tack på förhand!
Det gamla golvet är troligen 1 1/4" tjockt, men ok för 35 mm.
Mitt råd är att du beställer golvbrädor av exakt samma mått som de du har.
Det blir inte så mkt dyrare i inköp och mkt bättre.
Lättare att lägga.
Mitt råd är att du beställer golvbrädor av exakt samma mått som de du har.
Det blir inte så mkt dyrare i inköp och mkt bättre.
Lättare att lägga.
tänk på att virket du köper antagligen kommer krympa lite när du har det inomhus, för at vara på säkra sidan kan du låta det ligga inomhus i värmen 36-48 timmar för att få det så torrt som det kommer bli i det rummet. lägga ner fuktigt virke med små springor blir jätteglipor när det torkar
(om man har otur)
Tack för era svar!
Vi valde en lite annan approach i slutändan. Som jag nämnde så hade vi en hel del brädlappar kvar från den övriga lägenheten. Många av dessa hade trasig fjäder och en del var inte spontad alls utan hade använts som fris eller vad det heter.
I sant Martin Timell-övermod och inspirerad bl.a. av den här fina sidan så gick vi och köpte den billigaste handöverfräsen och elhyveln på Claes Ohlson, hyvlade bort trasiga fjädrar och fräste och limmade in 8-millimeterslister. Det blev inte perfekt passform mellan den befintliga noten och listen, men brädornas skevheter och min ojämna fräsning gjorde att det blev det ganska bra friktion ändå -- d.v.s. förhoppningsvis inte så mycket knarr. I några fall fuskade vi och limmade med PL400 för att fylla ut lite. Resultatet ser ännu så länge lovande ut; dock blev det kanske lite fler skarvar än man hade önskat. En annan läxa jag lärt är att aldrig såga golvbrädor med sticksåg, jag borde veta bättre än så.
Idag har golvet slipats och laserats ganska mörkt. Det blir riktigt snyggt tror jag; väldigt levande. Skall se om jag kan lägga upp en bild när det är klart.
Vi valde en lite annan approach i slutändan. Som jag nämnde så hade vi en hel del brädlappar kvar från den övriga lägenheten. Många av dessa hade trasig fjäder och en del var inte spontad alls utan hade använts som fris eller vad det heter.
I sant Martin Timell-övermod och inspirerad bl.a. av den här fina sidan så gick vi och köpte den billigaste handöverfräsen och elhyveln på Claes Ohlson, hyvlade bort trasiga fjädrar och fräste och limmade in 8-millimeterslister. Det blev inte perfekt passform mellan den befintliga noten och listen, men brädornas skevheter och min ojämna fräsning gjorde att det blev det ganska bra friktion ändå -- d.v.s. förhoppningsvis inte så mycket knarr. I några fall fuskade vi och limmade med PL400 för att fylla ut lite. Resultatet ser ännu så länge lovande ut; dock blev det kanske lite fler skarvar än man hade önskat. En annan läxa jag lärt är att aldrig såga golvbrädor med sticksåg, jag borde veta bättre än så.
Idag har golvet slipats och laserats ganska mörkt. Det blir riktigt snyggt tror jag; väldigt levande. Skall se om jag kan lägga upp en bild när det är klart.
Du limmade väl inte i båda noterna i alla fall? I så fall kan du ge dig på att fjädern kommer spricka mitt itu när det krymper på vintern. Apropå sticksåg, jag tycker det går bra att såga golv med sticksåg om man ser till att vända golvet uppochned när man sågar. Nästan alla flisor går ju uppåt. Men det är klart, klinga är väl att föredra. Sen tycker jag att golvet mycket väl kan ligga i flera veckor eller månader inomhus innan man skruvar fast det. Inte ens då är det helt torrt. Jag vet i och för sig inte hur det är med köpegolv då jag själv bara har använt hemmasågade golv som hållit utomhusfuktighet när jag burit in det. Ett golv låg i ca 6 veckor innan jag skruvade fast det och trots det måste jag knacka ihop det en gång till. Det var visserligen ganska grovt, ca 30cm, men även smalare brädor krymper en del med tiden.micke4711 skrev:
Klicka här för att svara