A
al9nz: Hej!!! Efter en diskussion med en ingenjör kompis har vi kommit fram till en HEB 160. Vi tyckt att en långtids deformation av bara 1mm var lite extreme när 12.5mm är tillåten. Vill tackar alla especiellt imported_Byggaren för alla hjälp och beräkningar!!! Ni är bra! Önska alla en trevlig sommar (med inte för mycket bygge!! ;-) ) /Alistair
8 svar · 14,9k läst
·
bygga_bo
bygga_bo: [citat] Vet inget specifikt om det som står i artikeln men jag hoppas innerligt att de inte tar efter japanerna, utan ser till att det går att klä kompostiten med kakel o klinker som vi är vana vid. Jag har spenderat en hel del tid på hotell i Japan och där är det inte ovanligt att använda nakna plastmoduler för att bygga badrum (och det är inga billiga vandrarhem vi pratar om, utan
4 svar · 3,0k läst
Karkulla
Karkulla: Hej! Vi behöver renovera en jordkällare. Bakgrunden är denna: På jordkällaren står en drängstuga och det är egentligen drängstugan som ska renoveras, dvs tilläggsisoleras och vinterbonas. Planen är att dra in värme/vatten via kulvert, isolera mot jordkällaren och gjuta en betongplatta med innehållande golvvärme. Av den anledningen bröt vi upp de murkna golvbrädorna och för att
0 svar · 3,5k läst
A
anra: Ok. Väggen/Dörr öppningarna som jag vill sätta igen angränsar till mitt badrum (duschen) men det kanske inte spelar någon roll? En annan fråga, hur sätter man igen ett ventilationshåll om man bara kommer åt från ett hål? Bor i ett lättbetong hus!
3 svar · 1,9k läst
U
Ulrik: [citat] Ja så får det bli. Varje stödben har sin egen syll så det är inget problem att lyfta och ta bort cementstoff innan papp och syll läggs tillbaka och sätts fast.
4 svar · 3,6k läst
V
vagabondo: Mitt tips är att använda 100mm skruvar - borra genom första regeln med en borr som lite mindre än dimetern på skruven och använd en mycket kraftig skruvdragare (jag körde med borrmaskinen :) ) - det håller riktig bra. Jag körde skruvarna i "par" med 30 cm avstånd plus trälim mellan reglarna.
1 svar · 2,9k läst
cubix
cubix: I samband med fönsterbyte och tilläggsisolering flyttades fönstret ut ca 10 cm. Den invändiga smygen som tidigare bestod av puts gick sönder samt att det uppstod ett "glapp" mellan fönsterkarmen och den gamla putsen. För att få detta snyggt kan man förstås putsa vidare fram till karmen eller finns något annat förslag? Finns det speciell puts för ändamålet? Huset är byggt i
0 svar · 3,5k läst
Savett
Savett: Ok, jag misstänkte det. Jag är ganska färsk i "byggsvängen" så jag läser mig till det jag behöver veta och blandar det med sunt förnuft. Ibland räcker det dock inte då man får olika bud på sina frågor. Då är det perfekt att ha er alla att fråga... Tack för hjälpen!
2 svar · 1,5k läst
J
jon_h: En tråd i varje ämne, tack. Ni som vill svara, svara här: http://www.byggahus.se/forum/isolering/94042-eps-cement.html Låser denna.
1 svar · 1,9k läst
·
G
GustavW: Lambavärdet på gips är 0,25W/m*K och spån 0,15W/m*K dvs gips är 40% värmetrögare. Nu spelar det dock mindre roll när det rör sig om någon centimeter tjockt lager.
1 svar · 1,5k läst
P
Poggan: Hmm, undrar vad en sådan GHU-skiva går på, måste vara rätt så dyr....
11 svar · 9,1k läst
·
F
fn76: Färdigfanerade MDFer ger ju bästa känslan då det är riktigt trä. Att i efterhand försöka stryka på folie kan vara svårt att få snyggt. Dessutom kommer det ge intrycket av att vara billighetshögtalare.
1 svar · 3,0k läst
O
oskis 123: Det är med stor sannolikhet inte blåbetong i själva grunden. Blåbetongen är för porös för det. Antagligen är det vanlig betonghålsten. Som består av, just det; betong med hål. Däremot kan det vara blåbetong i bärande ytter- och innerväggar. Radon är en gas. Den är lätt att vädra ut. Således är det absolut inte farligt att vistas OMKRING garaget. Det vill säga ute. Det är
5 svar · 18,2k läst
Z
zankan: vet intye hur många gånger detta varit uppe till diskussion. Men 2 lag gips/sida är klockrent och vill man kan man peta i isolering. Dock är gipsen det viktigaste samt att konstruktionen är tät.
3 svar · 5,4k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: [citat] Vad jag vet skall inte en utbyggnad byggas fast mot det befintliga huset så länge de inte står på samma grund och då rörelser i materialet är minimala (förekommer väl oftast bara vid rivning och nybyggnad där befintlig del av byggnad funnits). De olika delarna skall alltså kunna röra sig utan att skada varandra då det ofta kan bli sättningar i grunden till nybyggnaden eller
1 svar · 4,3k läst
A
anaitis: Det går säkert. Vilken funktion har järnen?
1 svar · 2,6k läst
v-g
v-g: Om cementen torkat så är det fritt fram att göra som du önskar.
1 svar · 4,5k läst
I
injonil: Jo, vanligt virke kan bli knepigt. Jag har exakt 5m mellan väggarna. När man ligger så där på gränsen så kan nog dina extra centimeter med 5,4m göra ganska stor skillnad. Köpter du vanliga takstolar så får du en kattvind. Avståndet på vinden mellan väggarna blir alltså betydligt kortare än på nedervåningen, minst 2m kortare. Det GÅR att bygga en lösning där du hjälper till
13 svar · 4,9k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: Håller på att bygga till köket med 25 m2 matplats i stålkonstruktion. Precis som du i ditt fall blir det mycket fönster och dessutom en balkong terrass ovanpå så stål är en smidig lösning. Väggarna blir sedan lättbetong runt fönstren och skivor över stålet. Allt putsat i samma stil som resten av huset. Har bara kommit till den färdiggjutna platta än, men den har i alla fall
1 svar · 4,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: Du undrar helt enkelt vilken dimension du måste ha på hanbjälken för att den ska fungera som bärande bostadsbjälklag? (med spännvidd på ca 5,5 meter). Först och främst måste du fixa minst cc600, dvs har du takstolar på cc1200 så får du lägga en extra bjälke med samma dimension mellan varje takstol. Sen, med den spännvidden kan det nog börja krävas bortåt 45x300 K24 för att
4 svar · 7,8k läst
·
Lindgrenski
Lindgrenski: [citat] Jag köpte en 11mm OSB-skiva, blir nog helt okej mot 10mm spån. Köper plattor för in/utgång av kablar, sen får väggen vara öppen innanför, delar av med reglarna. Blir både snyggt och bra.
7 svar · 4,0k läst
Loner
Loner: Hmm, mitt bolag hänvisar då bara till BBR, nån som kan vart man hitatr nått om detta i "BBR-luntan"? /L
7 svar · 3,2k läst
O
oskis 123: Antar att det är träkarmar? Om det vore det skulle jag försöka tillverka en bit motsvarande hålet i trä och limma med polyuretanlim tror jag. Håll koll på att fibrerna helst ligger i samma riktning som karmen. I alla fall i de ändar som syns utåt.
1 svar · 1,5k läst
5.2 racing
5.2 racing: [citat] Bynglig?? Inte helt vanligt ord. Förstår innebörden tydligt, men har aldrig hört ordet. :D
4 svar · 2,5k läst
·
E
El Gringo: Billigast som jag ser det bör väl vara en simpel liten panna man kan lägga in ett par vedträn i, men om man ska se till "framtiden" så kanske man vill ha åretruntvatten, varmt o kallt, o avlopp o värme o rubbet till alla hus, o då bör det nog vara kulvert som gäller som minst! Men jag har inte riktigt bestämt hur jag vill ha det än, får nog känna in läget först....
7 svar · 1,6k läst
M
Mats: Finns tejp för att skarva väven så den borde ju duga. Egentligen ska du ju bara behöva ett litet hål för att kunna få in munstycket på (o)lämplig sprejburk
1 svar · 2,5k läst
E
El Gringo: Vill du ha frigolit så finns det en annons på blocket just nu... http://www.blocket.se/vi/16770007.htm?ca=16_s
7 svar · 4,3k läst
Z
Anonymiserad 23608: Som sagt, prima väggen och limma med gipsbruk. Skivan kan du fixera med spikplugg in i teglet, och sätter du en vanlig bricka på spiken innan du slår in den så drar den in gipsskivan lite bättre.
5 svar · 4,9k läst
J
jon_h: Precis.
3 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.