Jag undrar om det påverkar bärigheten eller något annat i husets konstruktion om jag sågar upp källarväggen och gör det befintliga fönstret till en dörr. Huset är byggt 1926 och betongväggen är 40cm tjock, fönstrets bredd är 60cm. Detta är i källarplanet, och det finns två våningar ovanför. Dörren kommer att gå från taket till golvet. Jag bifogar en bild på hur fönstrer ser ut idag, och jag ska alltså såga rakt ner genom väggen hela vägen till golvet längs den röda linjerna jag ritat i bilden. Bakom fönstret finns ett yttrymme som jag vill komma åt, därav dörren in dit istället för ett fönster.
Tack-Per

• källarfönster2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Svaret är Nej = ingen påverkan bara att sätta inn

Låte vanskligt att lita på ett råd från någon med aliaset "Danger" :)

Flyttar till byggmatrial och byggteknik

Hur skulle det kunna ha någon påverkan? Väggen under fönstret kan ju inte gärna ha någon bärande verkan.

Tror inte heller att det gör något rent hållfastighetsmässigt. Men ringsåg? Är det en sådant där fånig vajer med 2 ringar i änden? Är det betong så glöm det utan hyr en bilmaskin och täta dörren ut i huset med tejp när du går in.

Vi gjorde likadant (yttervägg), använde en vinkelslip modell större med en stenkapskiva.
Det var stora stenar upp till 30cm i väggen som jag kapade med kapskivan för att få en jämn öppning.
Huset byggt 1922

Redigerat:
vi har också gjort så men vi anlitade en betonghåltagare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.