B
Bjarredsbon: Hej, Vi har en utmhus-jacuzzi modell nedfälld som ryms inom en yta av 2.7m x 2.7m. Den ligger i anslutning till vår altan. Nu vill vi kunna "dubbelutnyttja" poolen. Som pool när man vill bada - som altan annars. Det finns lite alternativ hur man kan lösa det här - kom gärna med tips. I dagsläget är huvudspåret: 1) Lösa balkar som spänner tvärs över poolen med cc t.ex 600mm. De måste
0 svar · 1,3k läst
Öhman ST
Öhman ST: Skall man inte bara använda glasfiberremsa och vanligt lätt handspackel? Är det en mindre spricka kan man kanske använda plastic paddings superspackel, det är ju lite elastiskt och spricker ju inte så lätt.
2 svar · 8,3k läst
A
andersmc: Våtrumssilicon blir väl bra, dvs nån typ som är mögelresistent.
1 svar · 942 läst
M
Mats: den räknas inte. 3 mm får det luta på en meter om jag minns regelverket rätt så det är lugnt
6 svar · 2,1k läst
·
T
theflyingfinn: Hej Skall mura upp leca-block för väggar runt bastu o. dusch. 2 av väggarna är bärande. 1 fönster och 2 dörrar. Hur skall jag gjuta balkar för dessa? Är det någon skillnad på bärande innervägg? Tänkte göra en balk, 20cm hög, 10cm bred och 150cm lång ifall dörröppning är 90cm. Armering med 2st 8mm järn i botten. Är detta hållbart? Behöver man göra någon sorts L balk där
0 svar · 2,1k läst
T
torrum: entydigt svar! bra
6 svar · 1,6k läst
Milkshaken
Milkshaken: När vi var o kollade på vårat hus, Killen var en 18 årig företagre som hade gjort sin tjej på smällen, hon bodde på annan ort och ville bo hemmavid... så killen fick sälja sitt hus. så var utgångsbudet 625.000:- Vi prutade på plats ned till 550.000:- Men.... sa vi, vi vill besikta det först innan vi skriver nåt... Sagt o gjort, säljaren, mäklaren besiktningsmannen och jag och min
27 svar · 4,8k läst
A
addee: [citat] Va fan, har precis lastat hem 20 säck C-bruk från Bauhaus. Hade inte kollat innan jag åkte ditt för att hämta sista Leca-pallarna, så var tvungen att fråga. han slog i en pärm och sa sedan C-bruk. Ska byta ut blåbetongsväggar i huset, och mura om med leca och sen putsa på det. Behöver jag byta till B-bruk?
3 svar · 11,0k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Spiraltrappa är dock inte intressant, utan den 89cm breda L-trappan. Lutar dock åt att jag gör en egen trappa.
3 svar · 3,1k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Jo, Jon har rätt i att det "bara" är att byta bokstav. Som vanligt i sådana här sammanhang så tar det väl en generation bygghandlare innan nya beteckningar har slagit igenom. När övergavs tum som måttenhet på spik och virke...? :-) C24=K24=T2 C18=K18=T1 C14=K12=T0 T innebär att virket är sorterat manuellt och allså inte maskinprovat. För limträ används bokstaven L, där L40 är
6 svar · 1,8k läst
M
Micke Sigsarve: Eventuellt skulle du kunna beålla din skiva och köra med limprincipen. Ta tunnast möjliga råspont (eller kanske hellre riktigt panelvirke så att du får fin yta) Ta din byggsåg och såga spår i baksidan på panelen längs med plankerna. Eftersom det inte blir lika massivt virke borde viljan i träet bli minde och du borde få mindre rörelser. /Micke
24 svar · 9,8k läst
Milkshaken
Milkshaken: :) tider det när man blandade bruk i skottkärran,,, hade oftast inte problem med att hålla, 1:3.... utan att få rätt blandning.. alltså skyffla runt skyffeln... Tänk på 2 saker i grunden när du blandar bruk.... 1. Blanda i minst 5 minuter efter att du har tillsatt allt. 2. Plastisk konsistens till 90% av all bruk.. Plastisk konsistens= ta upp en bit bruk, forma som en boll. Håll bollen
15 svar · 6,0k läst
Milkshaken
Milkshaken: estving: Inte från oss.... vi använder det mestadels utomhus förvisso, men inget snack om cancer inte.... Har du underlag för det att PL 400 är cancerframkallande??? redan på -80 talet fanns ju PL400, ett riktigt superlim om än lite kletigt och tjockt i konsistensen, det förbjöds i början på -90talet, men kom tillbaka i en ny sammansättning, lika bra fast med mindre cancerogena
16 svar · 13,7k läst
·
G
Gladh: Hej. Mina föräldrars carport behöver ny fasad, och då det samlas mycket löv på hösten och vinter mot carporten, så behöver de höja upp med leca block så träpanelen inte kommer så långt ner. Nu har de asfalt i carporten och då undrar jag om man kan sätta LECA på asfalt och hur man fäster den så fall, eller om man måste hugga bort asfalten och gräver/lägga sten/ och sedan leca
0 svar · 2,1k läst
Gimner
Gimner: Var kan man köpa kuber och stavar i massiv plexi eller akryl plast? Finns det någon hemsida där man kan köppa?
0 svar · 2,0k läst
L
LasseR: [citat] Det var så jag menade med att inte förankra alla reglar, tror att det blir en bra lösning. Tack för alla svar, nu är det bara att ge sig ut på jakt efter lite billigt virke. Det lär ju gå åt en del om man säger så... Lasse
11 svar · 10,5k läst
M
Mats: Visst går den att bygga :) Min har en höjd på 2-2.50 någonstans och är byggd i delar dessutom. Enklaste sättet att flytta den är att ta till rommarnas gamla knep. Jag lägger ut 2X2 som räls och sen glider jag ställningen ovanpå dessa med hjälp av ett spett eller några kompisar
1 svar · 2,3k läst
gadu^
gadu^: Tack o bock! De låg ju t.om i Gråbo vilken är ännu närmare!
2 svar · 1,7k läst
G
Grop: Jag tänkte ta och renovera trappen inne. Snål som man är, så vill jag inteköpa en färdig trapprenoveringssats, utan tillverka renoveringsstegen själv. Dessutom ser jag det som terapiarbete att få hyvla+kexa och fräsa... Men nu hade inte sågverket jag hittills köpt råsågad ek ifrån något bra virke inne (det var för kvistigt det de hade). Någon som har tips om sågverk i
0 svar · 2,8k läst
M
-MH-: Den där länken som mathiasp gav, verkar inte finnas kvar. Hittade en fungerande: http://www.thisoldhouse.com/toh/how-to/intro/0,,1016651,00.html
14 svar · 15,5k läst
V
vedeldaren: [citat] Tack, precis var jag sökte.
3 svar · 4,0k läst
S
Solstice: jag måste bara säga att jag har gjort gysinges galler, jag jobbar i ett litete järngjuteri och vi gjorde en H*lv*t*s mass sånna där för nåt år sedan. de är fina tycker jag, och funkar helt okej
2 svar · 3,8k läst
V
valjn: Torpar grund inne i huset. Jag tror jag gjuter en extra stödmur ca 100mm vid ytterväggarna och sätter stolpskor direkt i betongen. Lägger i armeringsjärn och förankrar med vanliga plugg och skruvar mot utterväggen. (plugg i vägg och skruvar bara i skruven till hälften så betongen griper tag)
2 svar · 3,2k läst
P
Paddy: [citat] Nädå, vi har bergvärme numera så den står bara och tar upp plats.
5 svar · 6,3k läst
J
jakim: Enklast kanske men frågan var vad jag kan göra med dom som redan finns, som levererades med huset. Pengarna är slut så varje onödig utgift är,.. just det, onödig.
2 svar · 2,1k läst
K
Krillle: Detta är inköpt av i Gbg, kostnad: 5900 kr / m. Det är gjort i rostfri syrafast plåt. Men det fanns även ett i galvat för 1650 kr/m, så det går att komma undan billigare =). Vi kollade runt ett bra tag innan vi hittade detta, och det är svårt att hitta överkomliga priser på räcken i stål. Tro mig =)
1 svar · 15,6k läst
·
O
oskis 123: [citat] Jag måste be om lite ursäkt här... Jo, väggarna behöver andas! Gipsputs är INTE lämpligt på ytterväggarna ur fuktsynpunkt! Knacka bort kalkdelarna och se till att det blir jämnt. Där det är FÖR djupa hål kan du mura med murbruk B för att fylla igen. Glöm inte andningsskydd! Kör med C-puts och ha skyddsglasögon när du putsar. Det är inte så bra att få i ögonen... Det
3 svar · 2,0k läst
Milkshaken
Milkshaken: estwing: Nu e du ju van vid detta.... men för dom som är mindre vana kan det vara bra att förankra karmen innan dom skruvar . vad gäller trösklar så finns det bägge delarna av trösklar, vissa skruvar man i från sidan nedtill av karmen, andra lägger man dit efteråt och då bör man skruva fast dem ner i golvet för det smäller så f-b när man går över dom annars...:)
20 svar · 11,1k läst
·
Milkshaken
Milkshaken: En sak bara,,, Om det är en strömkabel, så måste det placeras ett elrör, eller slang där kabeln går i. vanligtvis 16 mm PVC.
11 svar · 10,6k läst
A
AndersS: Hoppa över plasten och skruva gips direkt.
1 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.