Hittade denna sidan (kolla under murade väggar, längst ner) http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=263

Är det ok att göra så här eller bör man mura med lättbetong block (ala multiplattan från H+H)?
Det känns ju lite enklare med cellplast tekniken, men kan man hänga upp något på en sån här vägg?

Om det är en ytterväg som man vill täppa igen (ett gammalt ventilations håll ) funkar cellplast metoden då?

Tacksam för svar...

Lite lattjo konstruktion enligt min mening... Om det skall tapetseras, eller spacklas och målas efter kan man ju köra med gipsskiva även om väggen är putsad (om man inte vill ha kvar putsstrukturen).

Om det är ett ventilationshål du skall täppa till kan jag tipsa på ett sätt som jag gjorde (för insidan). Skar till en bit gipsskiva som passade hyfsat i hålet. Sen sprutade jag byggskum i hålet och tryckte dit gipsbiten. Satte sen en regelbit över gipsskivan så att den inte trillade ut då skummet expanderade. Efteråt var det bara att spackla springan, och det var helt tätt.

Ja, lite speciellt.

Beroende på hur ursprungsväggen är gjord skulle jag nog antingen göra en vanlig gipsad vägg med reglar, isolering och gips på bägge sidorna eller mura med murblock och putsa på bägge sidorna.
Vill man att det ska gå lätt att ångra sig och ta bort väggen, så är väl en regelkonstruktion att föredra. Ananrs är det väl alltid bra att bygga det nya så likt det gamla som möjligt.

Ok. Väggen/Dörr öppningarna som jag vill sätta igen angränsar till mitt badrum (duschen) men det kanske inte spelar någon roll?

En annan fråga, hur sätter man igen ett ventilationshåll om man bara kommer åt från ett hål? Bor i ett lättbetong hus!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.