Hej!

Jag ska täcka vår gamla furutrapp (inomhus) med gips. Jag har reglat väggen A (se bild) CC 60 och skall nu skaffa gips. Min fråga är lite vad ni rekommenderar för längder. Som ni kan se i bilden är det 3154 mm från överkant på handledaren ner till vagnsstycket. Jag har sett att det finns gipsskivor med längder upp till 3600.

Skall jag köpa långa gipsskivor så jag slipper en skarv?
I så fall vart får jag tag i dessa längder (3200 och uppåt)?

Eller skall jag köpa standard och skarva?

Tips mottages tacksamt!

Mvh
Mattias

• Trappa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Personligen skulle jag skarva. Gips som är 3600mm långa är inte så roliga att jobba med.
Dom blir väldigt tunga och har man otur kan man ha av dom.

P
Som sagt, en 1200-skiva som är 3600 lång väger närmare 40 kg och blir grymt bynglig att hantera. Eftersom du ändå måste skarva så kan du istället använda skivor som är lättare att hantera, t.ex. 1200x2000 mm.

Tack för tipsen!

Kör nog på nåt lagom långt.
Speciellt när man ska ned med eländet i en trapp sådär blir det extra trevligt....

/Mattias

ACME skrev:
Som sagt, en 1200-skiva som är 3600 lång väger närmare 40 kg och blir grymt bynglig att hantera. Eftersom du ändå måste skarva så kan du istället använda skivor som är lättare att hantera, t.ex. 1200x2000 mm.
Bynglig?? Inte helt vanligt ord. Förstår innebörden tydligt, men har aldrig hört ordet. :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.