5 355 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Bygga gipsvägg
Hej, i min lägenhet har jag ett ett rum på ca 60kvm som någon gång blivit avdelad i två rum. Det lilla rummet (ca25kvm) används idag som garderob och avskiljs endast av en reglad vägg med ett lager gipsskivor ut mot stora rummet. Är man inne i rummet är reglarna och baksidan av gipsskivorna helt synliga.
Jag har nu planer på att bygga om denna "garderob" till ett gästrum då jag snart ska ha en långtida inneboende.
Men min fråga är här hur jag gör det på bästa sätt. Jag vill ju att det skall vara någorlunda ljudisolerat, så att bara sätta upp gipsskivor på innsidan av rummet kanske inte duger så bra som sovrums vägg?
Vad borde jag isf använda som isolering?
Om någon som är hemma på dessa material skulle kunna ge mig en rund summa på vad detta skulle kunna kosta vore det också bra, har ingen koll alls jag. Alltså gipsskivor och isolering för kanske 6-8meter vägg? 2.40 är det i tak ungefär.
Jag har nu planer på att bygga om denna "garderob" till ett gästrum då jag snart ska ha en långtida inneboende.
Men min fråga är här hur jag gör det på bästa sätt. Jag vill ju att det skall vara någorlunda ljudisolerat, så att bara sätta upp gipsskivor på innsidan av rummet kanske inte duger så bra som sovrums vägg?
Vad borde jag isf använda som isolering?
Om någon som är hemma på dessa material skulle kunna ge mig en rund summa på vad detta skulle kunna kosta vore det också bra, har ingen koll alls jag. Alltså gipsskivor och isolering för kanske 6-8meter vägg? 2.40 är det i tak ungefär.
Bygg ett separat regelsystem med förskjutna reglar för den nya insidan.
Lägg mineralull mellan de två regelsystemen.
Skiva på med dubbla gipsskivor.
Täta alla glipor noga med fogmassa.
Kolla så att dörren sluter tätt.
Priser httar du enklast på tex byggmax.se
Lägg mineralull mellan de två regelsystemen.
Skiva på med dubbla gipsskivor.
Täta alla glipor noga med fogmassa.
Kolla så att dörren sluter tätt.
Priser httar du enklast på tex byggmax.se
Ja, då blir det ordentligt gjort. Men som jag förstår det har inte trådstartaren högre ljudisoleringskrav än man normalt har på innerväggar?
Har man inte det kan man nöja sig med att isolera med mineralull mellan reglarna och sätta gipsskivor på insidan, eventuellt dubbla lag.
Har man inte det kan man nöja sig med att isolera med mineralull mellan reglarna och sätta gipsskivor på insidan, eventuellt dubbla lag.
Klicka här för att svara