Hej!
Jag håller på med ett garage där spännvidden mellan väggarna har 5535 mm, cc måttet är ca 5400mm mellan väggarna.
Jag undrar nu om det är möjligt med så breda takstolsfötter utan att jag behöver ytterliggare stöd under?
Övervåningen är tänkt som en gäststuga.
På bilden ser ni hur jag tänkt mig det hela.
Stort tack på förhand
Fredrik
Jag håller på med ett garage där spännvidden mellan väggarna har 5535 mm, cc måttet är ca 5400mm mellan väggarna.
Jag undrar nu om det är möjligt med så breda takstolsfötter utan att jag behöver ytterliggare stöd under?
Stort tack på förhand
Fredrik
Redigerat:
Nu går måtten inte att läsa, men om jag gissar att det rör sig ca 50 cm så är det inget konstruktivt problem.fredand44 skrev:Hej!
Stort tack på förhand
Fredrik
Hej!
Tack för ditt svar!
Jag är dock osäker på vilket mått du inte kan se som du behöver.
Med bredden 5535mm menar jag alltså bredden mellan ytterväggarna.
Precis som du säger så är det 500mm i överhäng, eller rättare sagt det är väl det jag kallar överhäng som är takfoten.
Men jag var nog otydlig i min ursprungsfråga.
Frågan borde egentligen varit; hur dimensionerar jag takstolarnas hanbjälke, dvs bjälken som utgör golvbjälkar mellan väggarna.
Stort tack på förhand
Fredrik
Tack för ditt svar!
Jag är dock osäker på vilket mått du inte kan se som du behöver.
Med bredden 5535mm menar jag alltså bredden mellan ytterväggarna.
Precis som du säger så är det 500mm i överhäng, eller rättare sagt det är väl det jag kallar överhäng som är takfoten.
Men jag var nog otydlig i min ursprungsfråga.
Frågan borde egentligen varit; hur dimensionerar jag takstolarnas hanbjälke, dvs bjälken som utgör golvbjälkar mellan väggarna.
Stort tack på förhand
Fredrik
Du undrar helt enkelt vilken dimension du måste ha på hanbjälken för att den ska fungera som bärande bostadsbjälklag? (med spännvidd på ca 5,5 meter).
Först och främst måste du fixa minst cc600, dvs har du takstolar på cc1200 så får du lägga en extra bjälke med samma dimension mellan varje takstol.
Sen, med den spännvidden kan det nog börja krävas bortåt 45x300 K24 för att klara sig.
OBS, bara en gissning.
Alternativen kan var Kerto-balk, swelite lättreglar, stålbalk, för att kunna minska dimensionen något ...
Nu är ju detta alltså inte mitt kunskapsområde direkt, men jag vill varna för att iaf jag tror att det börjar bli rätt saftiga dimensioner på bjälkarna för din spännvidd...
Först och främst måste du fixa minst cc600, dvs har du takstolar på cc1200 så får du lägga en extra bjälke med samma dimension mellan varje takstol.
Sen, med den spännvidden kan det nog börja krävas bortåt 45x300 K24 för att klara sig.
OBS, bara en gissning.
Alternativen kan var Kerto-balk, swelite lättreglar, stålbalk, för att kunna minska dimensionen något ...
Nu är ju detta alltså inte mitt kunskapsområde direkt, men jag vill varna för att iaf jag tror att det börjar bli rätt saftiga dimensioner på bjälkarna för din spännvidd...
Klicka här för att svara