Byggmaterial & Byggteknik
Pysslarn: Det kanske inte är gjutning som är bästa lösningen. Särskilt inte om du vill ha lite medelstidsstuk. Jag skulle fråga en keramiker om det finns någon lämplig lera du kan jobba med och ev få bränna hos denne mot viss ersättning. Keramikkurser erbjuds ju dessutom till bra priser hos t ex Medborgarskolan m fl, det kan ju vara en möjlig väg mot målet. Lycka till! /Ronnie
jakim: Nej jag tror inte det är nått problem om betongen får börja härda även om det kommer saltvatten mot utsidan av gjutningen. Edit: Men jag tror ändå det bästa vore att vänta tills lågvattnet nästa vår och då göra gjutningen.
Milkshaken: Molly i all ära, men jag tänker tillbaka på den tiden när rawlnut fanns.... gummiexpander för alla typer av material, t.o.m i våtrum... dom var suveräna... undrar vart dom försvann...:O
lagre: Jaha, då närmar det sig en tråkig utgift i form av syllbyte på ett trähus klätt med fasadtegel. Jag har fått två offerter där priset skiljer sig väsentligt åt. Det gör även tillvägagångssättet: Alt 1: Ersätter befintlig syll med först 50mm cellplast s100 därefter syllpapp och ny syll. Utsidan kläs med någon form av gummimatta och därefter asfaboard. Alt 2: Ersätter
imported_Robban: Hej En kompis har en entre trappa i trä, den är cirka 1 m hög. Nu är de sugna att göra om denna i sten. Stenläggaren som gjort om deras gångar, murar o små trappor föreslog att först lägga frigolit för att komma upp en bit sedan gjuta och lägga lite sättsand och sedan stenarna. Håller denna lösning? Kommer det röra sig under tidens tand? spricka? Andra förslag?
Anonymiserad 23608: Tungt, tungjobbat, dyrt och inga fasade kanter för skarvspacklingen, så nej, jag skulle ha försökt att byta in dom på brädgården mot vanlig gips istället.
Uffe_xx: Har du kollat hos http://www.batbryggan.se/start.html de är välsorterade med beslag och andra delar till flytbryggor.
anaitis: [citat] Med reservation för mitt minne (sitter på landet och har ingen ref i närheten): 8.8 betyder hållfasthet 64 MPa och 4.6 hållfasthet 24 MPa dvs 8.8 är bättre. Om det sen för ditt praktiska bruk spelar ngn roll??
Bnicke: Här är en enkel skiss på hålet som ska sättas igen, och pelaren som ska bort. Hur bär man av detta?
Mikael_L: [citat] Så här ser träguidens tabell ut. Dimensionerna i tabell 1, den med klenare dimensioner, förutsätter en konstruktion med skruvlimmad golvspånskiva.
fredand44: Hej! Hittade sidan http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/ som verkar kunna generera ritningar. Tittar man på en ovan-ifrån-ritning tycker jag det ser ut som om sidorna ligger omlott gavlarna. Tittar man på väggritningen ser de ut som om de har mått som går över varandra. Detta förbryllade mig tills jag tittade på:
DrömBygge: Nu blev jag nyfiken! Jag såg ett 3 år gammalt inlägg om att beställa grejer från Slovenien för det är så grymt mycket billigare där. Är det någon som nyligen har beställt grejer från Slovenien och hur det i så fall fungerar med betalningar osv... Pålitligt...? Några länkar?
ByggaNytt: Om kortlingen sitter ovanför fönstret kan den antagligen tas bort - ingen last kan/bör tas ner ovanpå ett fönster... http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/vagg.jpg Det behövs f.ö. ingen håltagningsfirma för att borra i tegel/Leca/lättbetong, däremot för ren betong! http://www.byggahus.se/forum/382549-post101.html
fredand44: Hej! Håller på med ett garage och är i ritningsstadiet. Garaget har bredden 5,5 m och längden 6 m. Höjd till nock blir 4,9 m Garaget kommer ha en mindre övervåning. Längs ena 6-meters-väggen tänkte jag ha fönster, 6*6. Fönstren kommer att hamna under golvbjälkarna på övervåningen. Jag antar att jag därför måste avlasta tyngden på ett korrekt sätt. Tyvärr har jag inte hittat
Humulus: Verkar ju som sagt relativt ok värden. Vet du om de är mätta direkt invid vägg eller om det är värden från exempelvis rumsmitt?
camnis: Då får jag tacka alla för hjälpen, jag ska pröva mig fram att fästa upp dörrkarmarna fram igenom. II Johan Gustafsson
macaroni: Hej! Jag ska ha ett mellanbjälklag på totalt drygt 9 meter, Min konstruktör har ritat in två HEA200 -balkar som fördelas på ca 3 meter med infällda 45x220 K24 virke. HEA vilar på limträpelare 90x90 LK30. Problemet för mig är att jag inte vet vad HEA200 väger per meter. De ligger på tomten och man lyfter inte runt dem hur som helst. Bor på berg så det är svårt att ta in lyfkran.
Artec: Förslag 1 har jag iaf gjort när jag renoverade vårt nuvarande hus, det var lite jobb att få bort den dåliga delen av syllen då det var en ganska lång bit, c:a 10 meter, men det gick och enligt egen mening så blev det bra.. :) I mitt fall så var det inte lika mkt som i ditt utav syllen som var dålig, det var c:a 7-8 cm upp på syllen och 6-7 cm djupt inåt så i mitt fall så bar ju
ByggaNytt: Plåt från plåtis: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/83400-riktning-pa-gipsskivor-i-tak-relativt-glespanel.html
Jona: Hej Jag har en limträbalk som håller upp ett tak och vill ersätta men en IPE balk av utrymmesskäl. limalken har måtten Bredd 70 * Höljd 220 Vilken storlek på en IPE balk ska jag välja och jag vill byta.
Bror: Båda funckar säkert bra. Men enklast är att spika ihop syll, reglar och hammarband med allt liggande på bjälklaget, då spikar du reglarna från undersidan av syllen och behöber alltså inga spikbeslag. Montera även vindskydd, spikläkt och ev. ytterpanel innan du reser väggarna. Enklare och snabbare än att spika ihop allt på plats.
torrum: Hur fäster man ett mellanbjälklag i ytterväggarna? spännvidden på mellanbjälklaget är 6,8 m, med en bärande vägg i mitten. Normalt sågar man jack i de stående ytterväggsreglarna och fäller in en liggande regel i väggen, på vilken mellanbjälklaget vilar. Finns det enklare, andra sätt att fästa denna liggande bärande regel i ytterväggarna? Tacksam för svar!!