Hej min skorsten är nertagen under taknocken och jag funderar att man skulle mura upp den ca 1.5 m .
är det svårt att göra själv ?
jag har aldrig murat en skorsten men jag är lite intresserad av att prova......är det något att rekomendera eller är det jättesvårt ?
någon som har några tips...

tack för svaret men jag har fortfarande en fråga..
när man murar upp skorstenen ska man inte "slamma" på insidan av skorstenen medan man murar upp den eller behövs inte det?

Hej!
Jag murade om vår skorsten själv för två år sedan, den har sju kanaler (huset är från slutet av 1800-talet).
Det var mycket enklare än vad man gärna tror.
Själv ville jag behålla det ursprungliga utseendet med de vackra sprången etc så jag tog massor av bilder och mått.
Kanalerna murade jag sedan upp med nytt tegel och återanvände tegel från den gamla till utsidan på det sättet fick jag en "patenterad" skorsten som smälter ihop med lertegeltaket.
Jag "slammade" insidan med vanligt bruk med armen som jag körde ner så långt som möjligt.
Sedan tog förvisso ett proffs över och slammade hela skorstensstocken med hjälp av vinsch.

Lycka till!

Ok tack för alla svar jag får nog testa att mura upp den under hösten eller till våren .....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.