Hej!

Håller på med stommen till mitt garage.

Stommen består av 45*145, som kommer kläs med sk Windy, luftspaltsläkt, och sedan slutligen liggande fjällpanel.

Stommen ska isoleras med isoleringsskivor.

Jag undrar nu om det är oläpligt att fylla ett helt fack från syll till hammaband med isolering utan att ha kortlingar på cc 600mm i facken.

Jag skulle kunna tänka mig att isoleringen kan "bukta" ut windy-väven.
Troligen avhjälps detta med kortlingar.

På bilden på följande länk nedan ser nu hur jag menar.

http://sqflqq.blu.livefilestore.com...UHSN4Yh45EbiuZ2yEhclU/Stomme_med_kortling.GIF

Till vänster har jag kortlingar men till höger har jag inga.

Vad tror ni?

Mvh

Fredrik
 
Det låter som en vettig idé med liggande panel, alternativt sätter du stående gles/läkt med halva cc-måttet för stommen till luftspalten på utsidan så slipper du allt mätande och kapande.
 
Hej!

Tackar för svaret!

Ja det var ingen dum ide.
Om jag förstår dig rätt så fungerar dessa extra luftspaltsläkt då bara som distans för att hålla isär eventuell buktande Windy från panelen. Men den är inget man spikar i. Den fästs bara i hammabandet och syllen?

Borde fungera utmärkt.

Mvh
Fredrik
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.