2 120 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Krävs kortlingar för isolering i stomme?
Hej!
Håller på med stommen till mitt garage.
Stommen består av 45*145, som kommer kläs med sk Windy, luftspaltsläkt, och sedan slutligen liggande fjällpanel.
Stommen ska isoleras med isoleringsskivor.
Jag undrar nu om det är oläpligt att fylla ett helt fack från syll till hammaband med isolering utan att ha kortlingar på cc 600mm i facken.
Jag skulle kunna tänka mig att isoleringen kan "bukta" ut windy-väven.
Troligen avhjälps detta med kortlingar.
På bilden på följande länk nedan ser nu hur jag menar.
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...UHSN4Yh45EbiuZ2yEhclU/Stomme_med_kortling.GIF
Till vänster har jag kortlingar men till höger har jag inga.
Vad tror ni?
Mvh
Fredrik
Håller på med stommen till mitt garage.
Stommen består av 45*145, som kommer kläs med sk Windy, luftspaltsläkt, och sedan slutligen liggande fjällpanel.
Stommen ska isoleras med isoleringsskivor.
Jag undrar nu om det är oläpligt att fylla ett helt fack från syll till hammaband med isolering utan att ha kortlingar på cc 600mm i facken.
Jag skulle kunna tänka mig att isoleringen kan "bukta" ut windy-väven.
Troligen avhjälps detta med kortlingar.
På bilden på följande länk nedan ser nu hur jag menar.
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...UHSN4Yh45EbiuZ2yEhclU/Stomme_med_kortling.GIF
Till vänster har jag kortlingar men till höger har jag inga.
Vad tror ni?
Mvh
Fredrik
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Det låter som en vettig idé med liggande panel, alternativt sätter du stående gles/läkt med halva cc-måttet för stommen till luftspalten på utsidan så slipper du allt mätande och kapande.
Hej!
Tackar för svaret!
Ja det var ingen dum ide.
Om jag förstår dig rätt så fungerar dessa extra luftspaltsläkt då bara som distans för att hålla isär eventuell buktande Windy från panelen. Men den är inget man spikar i. Den fästs bara i hammabandet och syllen?
Borde fungera utmärkt.
Mvh
Fredrik
Tackar för svaret!
Ja det var ingen dum ide.
Om jag förstår dig rätt så fungerar dessa extra luftspaltsläkt då bara som distans för att hålla isär eventuell buktande Windy från panelen. Men den är inget man spikar i. Den fästs bara i hammabandet och syllen?
Borde fungera utmärkt.
Mvh
Fredrik
Klicka här för att svara
