Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Vilken metod resp. verktyg är bäst för att fälla in t.ex glespanel eller spikläkt i en murad Lecavägg? Jag inser att jag behöver göra det på några ställen i källaren för att fästa upp lite panel och slätspont.
Jag behöver alltså skapa ett spår på 28x70mm och sedan fästa gles med skruv och plugg i samma spår. Vill inte använd maskiner med skärande klinga efterson det är inomhus och Lecadamm inte är önskvärt. Helst ett handverktyg, alltså.
Jag behöver alltså skapa ett spår på 28x70mm och sedan fästa gles med skruv och plugg i samma spår. Vill inte använd maskiner med skärande klinga efterson det är inomhus och Lecadamm inte är önskvärt. Helst ett handverktyg, alltså.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Du menar en slö fogsvans som man ändå inte orkar skärpa? Det är klart; med en djupmarkering med maskeringstejp på klingan som kan det funka bra. Skall man köra det i kombination med en stämjärn, då? Två sågspår och sedan hacka bort det som är mellan spåren?kocken66 skrev:
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Det låter väl ambitiöst att fälla in 28*70 spikläktar med cc600. Jag antar att du inte vill ta av rumsutrymmet. Annars vore det enklaste att fästa läkten utanpå lecaväggarna. Ett alternativ är att köra med en tunnare stålregel på lecan och sedan montera panel. Jag hittar inte just nu vilka dimensioner stdplåtreglar finns i, men kolla upp detta alternativ vidare.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Det är inte frågan om så mycket läkt, kanske 10-12 meter, och infällningen är ett krav eftersom panelen går vidare in på redan uppreglad vägg med dörrkarmar kloss an. Vill alltså inte ha panelen för långt in på dörrkarmen.ClasseClas skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Har nu testat med fogsvansen och det gick rätt bra. Det sliter hårt på klingan, men det spelar mindre roll eftersom sågen redan var slut. Hackade sedan ut med ett hemtillverkat "stämjärn" av plattjärn.
Fördelen är i alla fall att det avverkade materialet rasar rakt ner istället för att damma ner hela huset.
Fördelen är i alla fall att det avverkade materialet rasar rakt ner istället för att damma ner hela huset.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden