Har rest stommen till en tvåbilscarport och ska ha stående panel på två sidor.
Kom att fundera lite på hur jag ska sätta de tvärgående 50*100 som panelen ska spikas på, på stolparna som är 125*125?
Alt 1 Helt enkelt spika reglarna utanpå stolparna.
Alt 2 Såga ur i stolparna och fäll in reglarna likt som bärlinan för takstolarna är.
Alt 3 Kapa lagom längder som passar mellan stolparna och sätt den i liv med stolparnas utsida.

Vilken metod rekommenderas?

Tack,
T

skulle gå på ettan själv. att kapa i stolparna känns som om att man försvagar dem och lite luftspalt mellan stolpe och panel bör det ju vara så ettan känns som ett starkt kort ;)

Jo, är väl onödigt att komplicera det mer än nödvändigt... (även om det känns lockande att pilla lite för mkt ibland)

Tack,
T

Hmm, personligen hade jag lagt 45x95 så den blir så styv som möjligt, dvs 45 i vertikalplan och 95 i horisontalplan.
Jag hade satt den liggande mellan stolparna och fäst med vinklar. Vil man så jacka ur 10 mm i stolparna istället för vinklar och skråspika.
Luftspalt löser man om så vill med att sala på läkt.

Jag tror inte nån vill spika genom 95 mm *ler lite*

/Kent

snickarboden skrev:
Hmm, personligen hade jag lagt 45x95 så den blir så styv som möjligt, dvs 45 i vertikalplan och 95 i horisontalplan.
Jag hade satt den liggande mellan stolparna och fäst med vinklar. Vil man så jacka ur 10 mm i stolparna istället för vinklar och skråspika.
Luftspalt löser man om så vill med att sala på läkt.

Jag tror inte nån vill spika genom 95 mm *ler lite*

/Kent
Vinklarna kan man väl sätta på utsidan av stolparna i så fall och även reglarna så sparar man jobb att måttkapa och sen sala på?

/T

Jo men lite småfult att lägga in småbitar vid stolparna. Jag tycker det blir snyggare med att sala på längre läkt alternativt 45x45.
/Kent

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.