1 203 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Hur regla för Carportpanel
Har rest stommen till en tvåbilscarport och ska ha stående panel på två sidor.
Kom att fundera lite på hur jag ska sätta de tvärgående 50*100 som panelen ska spikas på, på stolparna som är 125*125?
Alt 1 Helt enkelt spika reglarna utanpå stolparna.
Alt 2 Såga ur i stolparna och fäll in reglarna likt som bärlinan för takstolarna är.
Alt 3 Kapa lagom längder som passar mellan stolparna och sätt den i liv med stolparnas utsida.
Vilken metod rekommenderas?
Tack,
T
Kom att fundera lite på hur jag ska sätta de tvärgående 50*100 som panelen ska spikas på, på stolparna som är 125*125?
Alt 1 Helt enkelt spika reglarna utanpå stolparna.
Alt 2 Såga ur i stolparna och fäll in reglarna likt som bärlinan för takstolarna är.
Alt 3 Kapa lagom längder som passar mellan stolparna och sätt den i liv med stolparnas utsida.
Vilken metod rekommenderas?
Tack,
T
Hmm, personligen hade jag lagt 45x95 så den blir så styv som möjligt, dvs 45 i vertikalplan och 95 i horisontalplan.
Jag hade satt den liggande mellan stolparna och fäst med vinklar. Vil man så jacka ur 10 mm i stolparna istället för vinklar och skråspika.
Luftspalt löser man om så vill med att sala på läkt.
Jag tror inte nån vill spika genom 95 mm *ler lite*
/Kent
Jag hade satt den liggande mellan stolparna och fäst med vinklar. Vil man så jacka ur 10 mm i stolparna istället för vinklar och skråspika.
/Kent
Vinklarna kan man väl sätta på utsidan av stolparna i så fall och även reglarna så sparar man jobb att måttkapa och sen sala på?snickarboden skrev:Hmm, personligen hade jag lagt 45x95 så den blir så styv som möjligt, dvs 45 i vertikalplan och 95 i horisontalplan.
/Kent
/T
Jo men lite småfult att lägga in småbitar vid stolparna. Jag tycker det blir snyggare med att sala på längre läkt alternativt 45x45.
/Kent
/Kent
Klicka här för att svara