Jag är i startgroparna att börja bygga om vardagsrummet och sovrummet. Det kommer bli en hel del att fixa till. till saken hör att huset vi bor i är ett teglat hus från 1910. Alla väggar invändigt är putsade. Till det stora eländet nu är att putsen inte är i roligt skick.

De flesta rummen har till o börja med vädligt dåligt med elluttag, dessutom är många av elinstallationerna ganska gamla, med isolering som smular sönder. så detta måste också bytas. Parkettgolvet är ganska ojämnt med många lösa delar, sedan sitter där en treetextak som hänger ner lite. så det är "total" makeover i rummen.

Frågan är bara vad göra? har funderat på flera lösningar.

1: Knacka ner alla väggputs, o putsa om. MYCKET dammigt o mycket jobb.
fördel: fina stabila väggar, smidigt när man ska dra ny el.

2: Göra vid putsen där det behövs, knacka ner där det behövs. Det är ganska mycket bom kring dörrar o fönster om man knackar på putsen idag. Så omputsning på behövda ställen enbart.

3 regla ut, sätta gips (o ev spån bakom för o kunna fästa saker). Rummet blir dock mindre.... frågan är om man kan sätta läkt på väggarna för o slippa regla ut med vanlig 45 regel. så blir det mindre yta man stjäl.

4 Sätta renoveringsgips direkt på/easycover. Blir dock meckigt med elen...

Någon som varit i samma sits o funderat vad göra? Idag sitter det 3-4 tapetlager på väggarna, +lite väv. så bara att slita ner detta blir lite pul. har jag tur släpper det från putsen för den är så dammig o torr. dock bär ju tapeten väggen idag. i andra rum jag tagit bort endörr där man kunnat känna hur putslagret verkligen "hänger i luften" o bara tapeten håller den på plats.. SUCK!

*lite villrådig inför stundande renovering*

• Gilla
ElMannus
  • Laddar…
Jag tog upp spår för rördragning för ny el genom att knacka bort gammal puts, därefter satte jag upp renoveringsgips utanpå. I övrigt så är den gamla putsen och tapeterna kvar under detta, såvida det inte var alltför buckligt.

ok, det är en variant jag tänkt på med. dock kommer en fundering, hur har du satt upp gipsen? med montagelim? spika eller skruva funkar inte här. slagspik kan man dra ut igen när man slagit i dem. Har hört folk som använt fogskum för o fästa upp saker med. verkar som om det funkar bra. hur gjorde du?

/Meckis

bump..

Jag skruvade, bakom min puts finns trävägg!

Precis murat upp nya bärande innerväggar i leca. Jag reglade ut 21mm och gipsade där det var mest el, data och belysning som skulle upp/fällas in.

Kommer gipsa direkt på leca, kakelfix, där jag inte skall dra någon ny el. Inte värt att hålla på och putsa, så förbannat skitigt.

(Det är INTE kul att spåra i puts eller leca, eller blåbetong för den delen.)

Ska du regla i puts eller Leca/lättbetong så är det rejäla plug+skruv som behövs. Tror mina är 90mm långa, 10mm borr används iaf.

Är kakelfix att föredra framför puts? Tänkte varför du valde det ist för vanlig puts.
Är det för den krämiga konsistensen? Lättare o slänga på?

Antar att du inte lägger på ngt tjockt lager, eftersom lecaväggen är ganska slät redan?

Tack för ditt svar iaf! känns som om det lutar åt den lösningen.

Ah, du missförstod nog. Jag använder kakelfix för att "limma" fast Gips på Lecan. Men det kanske går att putsa med det med?!

Jepp, lite missförstånd!

Då körde du helt enkelt utreglat där behov av el fanns, sedan skruvad gips på det.

annars gips limmad med kakelfix mot leca där ingen el fanns.. om jag förstått rätt :-)

japp, precis! Hade någon AD/KD för el som jag knackade in, dumt att regla för 1 strömbrytare/kopplinsdosa.

Reglade 21mm, då får man ner 16" rör utan problem med skarvdon om man måste skarva. Kanske kan regla mindre om man planerar så man inte behöver skarva slang eller rör för el/data.

Vi envisades med att ta bort all gammal tapet från putsade väggar. Därefter envisades vi med att skrapa bort gamla färgrester. Slutligen knackade vi bort all puts.
Fräste kanaler för el och dyl och nästa steg är att putsa upp allting på nytt.

Är man inte rädd för arbetet så finns det inget bättre alternativ!

PS: Innan hade vi tretex som satt dikt mot putsade väggar (stenhus). Tretexten har suttit där i många, många år. När vi rev ner tretexen upptäckte vi något slags mögel. Väggen var kall, trexexen varm, kondens, mögel...
Gips?! Nej tack!

Om jag hade haft ett gammalt tegelhus med putsade väggar, (vilket är bland det vackraste jag vet, gratulerar till det huset), så hade jag blött bort tapeterna och lagat putsen.......... Däremot är jag inte säker på att jag hade gjort mig besväret med att fräsa in all el, jag tycker nämligen att en riktigt fin eldragning med kulo kan vara skitsnygg. Man kan också foga in en utanpåliggande eldragning med tex latex och måla in den, rätt gjort så smälter det in finfint. Men det är ju förstås en smaksak........
Hälsn Janne.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.