22 311 läst ·
22 svar
22k läst
22 svar
1 eller 2 spikar per bräda?
F´låt kunde inte låta bli 
En spik per läkt och bräda när det gäller spontad panel... sponten håller fast/in ena sidan och man sätter spiken till 2/5-delar in på andra sidan... spikar man två spik spricker brädan betydligt enklare när panelen försöker röra på sig!
Man kan aldrig försöka hålla fast panelen, för den rör sig ändå, och sitter den då på "fel" sätt, då spricker den!
Man kan aldrig försöka hålla fast panelen, för den rör sig ändå, och sitter den då på "fel" sätt, då spricker den!
Nu för tiden så sågas virket av ganska dålig kvalitet. Förr så valde man stockar med omsorg innan man klöv stocken i olika dimensioner. Man vände virket så kärnsidan kom utåt. Detta existerar inte nu förtiden då allt sker med automatik. När jag var tonåring och jobbade på ett sågverk sorterade man undan virke som var dåligt i en knippe som kallades utskott. Det var brädor med många stora kvistar osv. Nuförtiden får man själv lägga dessa åt sidan när man skall handla virket på brädgården. Det är svårt att hitta brädor som inte har fula kvistar eller annat som gör att brädorna kommer slå sig och skeva när dom torkar. Många gånger så försöker jag sortera bort utskott när jag väljer brädor men många åker hem med dessa och blir förvånade när brädorna sedan blivit som propellrar efter några veckor. Därför skall du sätta två spikar över varje regel längs brädan och sätta dessa ca två cm in längs not eller spånt för att inte brädan skall spricka i kanten. En spik på mitten skulle ge brädan möjlighet att kupa sig och få väggen att se ut som platta hängrännor som monterats på väggen samt få spiken att krypa ut. Showerhill har en klar poäng men det han skriver men det skulle jag bara använda på dimensioner 21*70 eller max 21*95 annars så skulle jag sätta två spikar för att väggen skall sitta kvar.
Ja spikpistol tillhör klart dom mest tids beparande tillbehören man kan använda. Fördelen är att du kan fästa upp ganska många brädor med några spikar för hand. Se bara till att knacka ihop brädorna ordentligt samtidigt kolla att dom hamnar i lod. När du sedan använder spikpistolen och efterspikar är det kul att jobba. Var försiktig så du inte spräcker brädorna, om du har för högt lufttryck till pistolen så finns risk att den slår in spikarna för långt och det blir jobbigt att måla samt att virket går sönder. Jag brukar ha lite för lågt tryck så jag hellre måste efterslå några än att dom går in för djupt i virket. Antar att du kör 75mm spik, helst räfflad.
Min spikpicka kan man justera ett litet "mothåll" vid nosen för att ställa spikdjupet. Det funkar, fastän det är någon billig variant av pistol.
Jag justerar ändå trycket också, för att nätt och jämt få in spikarna lagom djupt, vet inte om det är onödigt med både hängslen och livrem
Så det blir ändå lite efterspikningsjobb.
Men hellre det, än en massa djupa hål i fasaden överallt.
Jag justerar ändå trycket också, för att nätt och jämt få in spikarna lagom djupt, vet inte om det är onödigt med både hängslen och livrem
Så det blir ändå lite efterspikningsjobb.
Men hellre det, än en massa djupa hål i fasaden överallt.
Klicka här för att svara