trimsten skrev:
Över till golvvärmen har någon tips på vilket system man skall välja. Personligen har jag svårt för de systemen som har radio-länkar mellan enheterna. Förstår inte vad det skall vara bra för, man lär ju inte flytta golvvärmen utan att bygga om ......
Jag kör wirsbo pga det går att köpa till bra priser på nätet + att deras support är suverän.

Reglering har jag inte använt på 6 år och det funkar utmärkt ändå. Enda regleringen som finns är på värmepumpen. Frågar du mig är termostater och styrdon pengar i sjön. I vissa fall behöver man säkert ha det, men ofta klarar man sig utan.

MathiasS skrev:
Reglering har jag inte använt på 6 år och det funkar utmärkt ändå. Enda regleringen som finns är på värmepumpen. Frågar du mig är termostater och styrdon pengar i sjön. I vissa fall behöver man säkert ha det, men ofta klarar man sig utan.
Samma här, har inte nån reglering. Fast mitt system är inte färdigbyggt, så jag vet inte hur det blir senare, I.o.m att jag har ett badrum och resten "vanliga" rum på fördelaren, alla i källaren, så misstänker jag att jag kanske längre fram behöver styra slingorna lite olika, nu styr jag rumstemperaturen med framledningstempen.
Om du vill vara säker kan du ju peta ner något/några tomma vp-rör i bjälklaget o fram till de ställen där du eventuellt kommer att sätta rumstermostater, då är det ju bara att tråda i dom senare vid behov. De trådbundna termostaterna är mycket billigare och (tycker iaf jag) borde vara mer driftssäkra.

Byggmax parkettgolv är i mitt tycke alldeles utmärkta o dessutom väldigt prisvärda, jag funderar bara lite runt det här med ångspärr. Jag vet inte om man ska använda ångspärr eller inte med deras golv, o du har ju redan byggplast i botten på ditt bjälklag så jag antar att det inte är så lyckat att lägga ett lager direkt under golvet också. Mer än ett lager plast med trä o isolering emellan är ju aldrig så lyckat...... Så förmodligen lägger du din parkett utan ångspärr under, vilket gör det väldigt viktigt att det inte finns fukt i gles eller bjälklag. Jag vet att ditt material legat torrt ute, men det kan vara bra att tänka på, är du det minsta osäker så kolla med en fuktmätare, det kan det vara värt. Jag har för mig att golvspån ska hålla högst 6 % vid värmegolv, så jag antar att det gäller för det övriga materialet också, fråga nån som vet säkert.........
Ett annat tips är att använda clickguard, ett tätningsmedel som gör skarvarna på parkettgolvet vattentäta. Jag vet att det sällan används till parkett, men golvet kanske blir känsligare för väta vid golvvärme? Vill man fara runt ordentligt med skurmoppen eller kanske råkar spilla nåt så kanske det är bra? Det är inte särskilt svårt att applicera vid läggningen och dom har det på byggmax så det är kanske nåt att fundera på iaf...........

Jan-L skrev:
Samma här, har inte nån reglering. ...... De trådbundna termostaterna är mycket billigare och (tycker iaf jag) borde vara mer driftssäkra.

Byggmax parkettgolv är i mitt tycke alldeles utmärkta o dessutom väldigt prisvärda, jag funderar bara lite runt det här med ångspärr. ...........
Ett annat tips är att använda clickguard, ett tätningsmedel som gör skarvarna på parkettgolvet vattentäta. ...........
För min del kommer jag välja styrning&reglering och då den trådbundna varianten. Kan se ett visst behov. Dels badrum och sedan olika sollägen för de olika delarna av övervåningen.

Hittade en firma som hette varmtgolv.se, som verkade ha bättre pris än rinkabyrör. Det ända som inte verkade bra där var plåtarna om jag för stod rätt hade de endast en bredd på 180 mm, medan de andra jag sett hade 275 mm och båda hade jämförbart pris och samma längd. Fast det är väl bara att köpa det mesta från den ena tillverkaren och resten från den andra.

Alltid bra med tips, det tipsen som gör att man slipper "uppfinna hjulet igen".

En golvvärme firma tipsade mig om att jag skulle lägga golvvärmen samtidigt som glesen. Detta för att allt skulle får rätt avstånd från början. Detta kändes som ett knepigt tips eftersom jag hade nog tänkt att lägga glesen först så att man har något vettigt att gå på och kunna börja sätta upp väggarna. Efter detta hade jag tänkt lägga golvvärmen.

Som sagt någon som har några synpunkter, har som sagt byggt en heldel förut, men detta är mitt första stora projekt.

Jag föreslår att du testar utan reglering först. Funkar det inte kan du ju alltid komplettera i efterhand.

Det är svårt att förstå varför man får rätt avstånd på glesen om man lägger slangen samtidigt. Gör passbitar som mellanlägg så blir det perfekt. 30mm för 20-slang.

180mm plåtarna är rimligen gjorda för 17mm slang. 275mm plåten är avsedd för 20mm slang. Du måste förstås ha plåtar som passar slangen.

MathiasS skrev:
Jag föreslår att du testar utan reglering först. Funkar det inte kan du ju alltid komplettera i efterhand.

Det är svårt att förstå varför man får rätt avstånd på glesen om man lägger slangen samtidigt. Gör passbitar som mellanlägg så blir det perfekt. 30mm för 20-slang.

180mm plåtarna är rimligen gjorda för 17mm slang. 275mm plåten är avsedd för 20mm slang. Du måste förstås ha plåtar som passar slangen.
Trodde precis som du Mathias, att dom plåtarna är för 17-slang.............men det står ju faktiskt att dom är för 20-slang, konstigt. Jag skulle ha skaffat 275-plåtar...........

Det där med att lägga golvvärmen tillsammans med glesen......kan inte heller förstå vad som är smidigt med det.
Möjligtvis då att du kan vända med slangarna under glesen och då få all gles fastspikad på en gång. Men då måste du hela tiden hålla reda på de kommande väggarnas placering. Annars brukar man ju lämna glesen ospikad vid vägg för att kunna trä ner slangen under glesen, vända, lägga vidare slangen åt andra hållet o sen spika ändarna när allt är klart. Men om du ska lägga värmen klart på samma gång så får du mycket olika material att hantera, gles, plåtar, slang, låter som det kan bli rörigt.
Jag hade lagt ut plywood att gå på o sen fixat till golvreglarna som väggarna ska stå på först innan jag hade glesat golvet. Tror det kan vara en fördel att ha väggarnas placering klar, enklare att se var man ska vända med slingor o så. Efter det planera för framledningar och återledningar till slingorna. Sen kan du ju glesa, lämna ändarna ospikade o fortsätta med väggarna. Då slipper du kliva omkring på plåtar och slangar så mycket i.o.m att du kan ta det i ett senare skede.
Såg att du ska ha badrum också, hur ska du konstruera golvet där? Tvungen att fråga, nyfiken som jag är....... :)

Ska du ha parkett där också så ska du absolut köra med clickguard.............(Nu försöker jag skoja lite alltså, talar om det så ingen missförstår) Hälsn Janne.

Jan-L skrev:
Trodde precis som du Mathias, att dom plåtarna är för 17-slang.............men det står ju faktiskt att dom är för 20-slang, konstigt. Jag skulle ha skaffat 275-plåtar...........

........Såg att du ska ha badrum också, hur ska du konstruera golvet där? Tvungen att fråga, nyfiken som jag är....... :)

Ska du ha parkett där också så ska du absolut köra med clickguard.............(Nu försöker jag skoja lite alltså, talar om det så ingen missförstår) Hälsn Janne.
Som sagt som du Janne verkar redan ha kollat så såg varmtgolv.se:s prislista för plåtarna ut enligt detta:

110116 Enkelplåt 16 mm 1150x180 mm 1 st 25,00 31,25
110120 Enkelplåt 20 mm 1150x180 mm 1 st 39,00 48,75

Det måste nog vara tryck felsnisse som har varit framme, jag skall maila och fråga. För 180 stämmer ju som ni säger mycket bättre med cc200.

Håller helt med om att det måste bli väldigt besvärligt, att göra allt samtidigt. Dessutom som Mathias säger det är ju bara att använda passbit.

Ja ha jag som hade tänkt lägga glesen först och sedan bygga väggar. Varför göra tvärt om ?

Badrummet är ett svart hål i planeringen än så länge, förutom att jag vet att det finns avlopp och vatten-ledningar i närheten som enkelt går att ansluta sig till. Där kommer jag eventuellt ta hjälp av en fackman för att skarva sig in på vatten ledningarna. Det krävs ju godkänd kopplingar om det skall vara dolt i golvet.

Kommer nog lägga typ plast matta i badrummet, känner en som är kunnig inom det området, så han får hjälpa mig med den biten. Dessutom har jag planerat att ha duschkabin istället för öppen dusch.

Har inte riktigt koll på vad man har för material under mattan, men det kanske någon av er vet.

Iprincip är inget av det som sagts denna tråd relevant i ett badrum. Starta en ny tråd för detta istället.... Om du ska ha ett badrum på den yta som diskuterats i tråden kan du helt glömma din egen konstruktion.

MathiasS skrev:
Iprincip är inget av det som sagts denna tråd relevant i ett badrum. Starta en ny tråd för detta istället.... Om du ska ha ett badrum på den yta som diskuterats i tråden kan du helt glömma din egen konstruktion.
Nej det var precis vad jag hade för mig.

Bara som en parantes, min slutliga konstuktion blev alltså parkett och glespannel det är en av bland annat uponors förslag.

Dock inte för badrum, men som sagt jag lugnar mig med badrums delen. Den hinner jag med när det blir mera aktuellt. Jag låter den vara en "svart låda" så länge.

Skulle nog tippa på att det finns nog först några trådar att läsa innan jag behöver skapa en egen.

När jag har lagt golvvärme i träbjälklag så har jag glesat nere i bjälklaget, kapat glesen där den ska vända, jackat ur 20 mm i golvbjälken, o lagt vidare i nästa fack. När sedan spånet kommer på så har den bärigheten som behövs, så det gör inget att glesen är kapat vid väggarna.
I ditt fall är det ju viktigt att glesen är obruten hela vägen från vägg till vägg, jag skulle också vara noga med att sprida eventuella skarvar. Så du måste då vända med slangen under glesen vid väggarna så att parketten har stöd av glesen även där. Om du glesar allt först så måste du senare när du ställt väggarna kapa av glesen där för att kunna vända slingorna under glesen. Då gäller det att du har tänkt på var väggarna hamnar så att du kan få ett stadigt upplag för glesen där du måste kapa den. Kan vara svårt att trä i extra reglar i efterhand också. Det är ju ingen höjdare att trä kanske 50 meter slang in under glesen 8-10 ggr när du lägger värmen. Hoppas du förstår hur jag menar.

Jan-L skrev:
När jag har lagt golvvärme i träbjälklag så har jag glesat nere i bjälklaget, kapat glesen där den ska vända, ........
Kan vara svårt att trä i extra reglar i efterhand också. Det är ju ingen höjdare att trä kanske 50 meter slang in under glesen 8-10 ggr när du lägger värmen. Hoppas du förstår hur jag menar.
Förstår precis hur du menar och visst bara för att man inte lägger golvvärmen samtidigt får man ju planera för den vid läggning av glesen.

Själva övervåningen är först skissad av mig och sedan ritat av den arkitekt firma, blev förvånand hur bra jag fick till skissen, endast små förändringar i förhållande till mitt urspungsförslag.

Med andra ord jag har en bra planritning att mäta utifrån.

Precis som du säger lättas att fixa extra stöd när man inte har sättit fast glesen.

Att för skjuta skarvarna är ju en självklarhet annars missar man ju en del av bärigheten, men å andra sidan hur skulle du kunna veta att jag hade koll på det.

Som sagt alltid bra att få ens konstruktion och val av metod synad under luppen, man slipper göra en massa onödiga missar.

Eller som någon sa under någon tråd om El, "Problemet är inte det man känner till, utan det man inte känner till"

Förresten när det gäller förstärkning för väggar och glesskarvar, antar jag att man kottlar och lägger en regel, som extra stöd under glesen Eller ?

trimsten skrev:
Att för skjuta skarvarna är ju en självklarhet annars missar man ju en del av bärigheten, men å andra sidan hur skulle du kunna veta att jag hade koll på det.
Du anar inte hur mycket generalskarvar som vi är tvungna att bygga in i spritt nya hus, det är ritat så, och vi måste ju följa ritningarna, men det känns inte så kul...........

trimsten skrev:
Förresten när det gäller förstärkning för väggar och glesskarvar, antar jag att man kottlar och lägger en regel, som extra stöd under glesen Eller ?
Ja, precis, dina innerväggar ska väl inte ha någon bärande funktion antar jag, så kortlingar av 45x170 på cc 600 borde räcka mer än väl under väggarna. Det funkar säkert med 145 eller 120 också, men då kanske du måste ta till byggvinklar för att förankra dom tillräckligt stadigt, o då kommer du snabbt upp i samma pris som 170 o ett antal skråspik..........
Glesen skarvar du förstås mitt på en golvbjälke.

Redigerat:
Jan-L skrev:
Ja, precis, dina innerväggar ska väl inte ha någon bärande funktion antar jag, så kortlingar av 45x170 på cc 600 borde räcka mer än väl under väggarna. Det funkar säkert med 145 eller 120 också, men då kanske du måste ta till byggvinklar för att förankra dom tillräckligt stadigt, o då kommer du snabbt upp i samma pris som 170 o ett antal skråspik..........
Glesen skarvar du förstås mitt på en golvbjälke.
Nej, den bärande biten är redan avklarad, den överlät jag till proffs att göra. Man måste inse sina begränsingar. Med andra ord det rör sig om helt vanliga enkla inner väggar.

Verkar som om jag är inne på rätt spår, då skall det inte vara några problem att få till extra stöd för väggarna.

Fick förövrig lämna tillbaka spånskivorna idag, var inga som helst problem. Enda problemet var att få ner dem från vinden, men som tur var hade jag hjälp av en lastmaskin.

Dessutom upptäckte jag att de levererat fel skivor skulle varit 12 mm, men det var 10 mm. Dock spelar ju detta ingen roll nu.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.