Vi har problem med att det är väldigt lyhört mellan våningsplanen i vår villa (delar med en familj som bor på bottenvåningen). Vi har byggt en vägg med dörr mot trappan som leder till hallen på nedervåningen, men det verkar som att det mesta av ljudet kommer genom vårt golv. Är inte så störd av stegljud, det är rösterna vi vill ha bort. När de pratar i rummet under där jag befinner mig hör jag vad de säger! Det låter inte burkigt som att ljudet kommer genom ventilationen, utan som om de sitter i rummet bredvid, fast ljudet kommer underifrån...

Mellan våningarna är det helt oisolerat, och jag undrar om detta gör att vårt golv blir som en gigantisk resonanslåda? Allt är i trä, både reglarna och deras innertak.

Fråga: Hur gör jag för att komma åt problemet? Måste jag riva upp mitt golv och isolera och isf med vad?

Hjääälp!

Redigerat:
Kanske går det att spruta in lösullsisolering från nedervåningens tak (ta bort innertaket på mitten)

Tack för svar! jaaa det verkar ju vara en lösning men hur mycket hjälper det mot ljud? Måste man inte ha nåt tungt också, typ gips?

Västerhaninge 17 skrev:
Kanske går det att spruta in lösullsisolering från nedervåningens tak (ta bort innertaket på mitten)
Detta hjälper tyvärr mkt lite.

Gips under eller över måste till.

anaitis skrev:
Detta hjälper tyvärr mkt lite.

Gips under eller över måste till.
Om man jämför en hård låda som är helt tom eller en låda som är fylld med något isolerande matrial så måste skillnaden vara markant,eller:confused:
Om inte annat så stoppar man självsvängningen i det hårda materialet och stående ljudvågor(frekvenser som förstärker sig själv)
Jämför ett helt tomt rum med ett rum som är möblerat med mattor/möbler/gardiner;)

Kompletera med tunga material är naturligtvis ännu bättre

Kollar man på isolerföretagens hemsidor bygger dom med sandwich metoden(många lager)

Västerhaninge 17 skrev:
Om man jämför en hård låda som är helt tom eller en låda som är fylld med något isolerande matrial så måste skillnaden vara markant,eller:confused:
Om inte annat så stoppar man självsvängningen i det hårda materialet och stående ljudvågor(frekvenser som förstärker sig själv)
Jämför ett helt tomt rum med ett rum som är möblerat med mattor/möbler/gardiner;)

Kompletera med tunga material är naturligtvis ännu bättre

Kollar man på isolerföretagens hemsidor bygger dom med sandwich metoden(många lager)
Sorry, men det är oftast inte värt pengarna att göra det i efterhand.
Att stoppa i lösull eler liknande i byggskedet är ngt helt annat.
Väl värt pengarna.

Material som ljudisolerar ska vara tunga och ha låg styvhet, låg E-modul.
Minerallull fungerar som absorbent för vissa frekvenser, oftast de högre.

anaitis skrev:
Sorry, men det är oftast inte värt pengarna att göra det i efterhand.
Att stoppa i lösull eler liknande i byggskedet är ngt helt annat.
Väl värt pengarna.

Material som ljudisolerar ska vara tunga och ha låg styvhet, låg E-modul.
Minerallull fungerar som absorbent för vissa frekvenser, oftast de högre.
om man vill dämpa bort vanligt tal och luftljud? Vilka frekvenser är det?

byggelibygga skrev:
om man vill dämpa bort vanligt tal och luftljud? Vilka frekvenser är det?
Tal är rel lågfrekvent. Beror naturligtvis på person och kön, men så där rent allmänt.

Luftljud kan ha vilken frekvens som helst!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.