Det är så gott som omöjligt att hitta virke till mina vindskivor i Stockholm...jagade 22mmx145mm i längder över 5m till huset men icke.

Längsta jag hittade var 4.8m...5.4m finns inte hemma hos någon av de stora (Bauhaus/ByggOle/Silvan mm) och inte ens hos sågverk går det att få tag i sådana.

Hur gör alla andra...lappa ihop 2st kortare...inte någon brta lösning just till vindskivor (mkt utsatt för vind och väder) ...men snart måste jag ge mig om inte någon kkan tipsa om en bra källa i Uppland eller söder om Stockholm.

Någon????

det där kan ju var lite knepigt , beror lite på vad sågverken har att leverera för tillfället, även om byggvaruhuset vill ha långa bitar så kan de inte leverera det just då. men sen plötsligt så får de långa stockar o då är det inga problem. man får nog ringa runt o kolla eller be byggvaruhuset att kolla med sågverket om de kan få långa bitar till nästa leverans , men då får man ju vänta ett tag.

Det är bara att ringa runt.
Beijer, Optimera och de fria handlarna.
Nån har det garanterat. i värsta fall kan man ju ta en grövre storlek och såga ner med anhållet på cirkelsågen.

ashleyjonathan skrev:
om inte någon kkan tipsa om en bra källa i Uppland
Ring och kolla med någon av Småsågarna i Uppland.

Jag köpte på Fredells och de har 5.4 meters längder.
Annars får man skarva på ett bra sätt.

Tack för tipset...ringde runt hela dan igår utan att någon hade hemma...men som ni säger det är bara att avvakta tills nästa leveransen...att pussla ihop 2st känns fel...hellre gör jag rätt från början:)

Jag sågade virket själv till garaget och passade på att såga extra långa för vindskivor...

Hos en välsorterad brädgård ska du kunna få tag på längder upp till 5400 mm.
Längre än det blir svårt då det har lite med maskinerna och hanteringen att göra. Behöver du längre måste man beställa direkt från sågverken.

Kolla med Fredells eller Beijer Bygg i Skogås (dvs fd Lissma Såg).

Till slut lyckades jag hitta 4st på 5.4m på Optimera i Länna! Men efter mycket letande....:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.