6 227 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Olika namn på väggreglar av trä
Jag ska köpa lite 45x70 reglar för att sätta upp innerväggar och gick in på Beijerbygg.se och letade mig
fram till rubriken byggregel\väggregel.
Dessa alternativ finns:
Byggregel 45x70 råpl
Väggregel 45x70 råpl
Råplan V väggregel 45x70
Är det nån som har nån aning om vad skillnaden är??
(På Byggmax heter dom bara Råplan 45x70 och kortlängder är avsevärt dyrare än längre...?)
fram till rubriken byggregel\väggregel.
Dessa alternativ finns:
Byggregel 45x70 råpl
Väggregel 45x70 råpl
Råplan V väggregel 45x70
Är det nån som har nån aning om vad skillnaden är??
(På Byggmax heter dom bara Råplan 45x70 och kortlängder är avsevärt dyrare än längre...?)
Given benämningarna här i första inlägget är det i min värld ingen skillnad på alternativen. Däremot har flera av byggvaruhusen lågprisalternativ när det gäller standardreglarna och dessa är inte roliga att jobba med. Regelvirket på byggmax har jag aldrig haft några problem med och där finns väl bara en kvalitet att välja på också. Att kortare reglar eller reglar på fast längd är lite dyrare är inget konstigt eftersom dessa prissätts efter att du får lite mindre spill än om du köper på fallande längder.
Gör det enkelt för dig, åk till byggmax och köp det du ska ha. Hoppa över deras billiga gipsskivor som är helkass jämfört med "riktiga" skivor.
Gör det enkelt för dig, åk till byggmax och köp det du ska ha. Hoppa över deras billiga gipsskivor som är helkass jämfört med "riktiga" skivor.
Mm...har inget emot Byggmax rent generellt men ibland får jag för mig att toleranserna inte är de bästa så därför ville jag vara noga med väggreglarna.
Men om man med ögonmått ser att de är raka så borde de vara lika ok som andra?
Men om man med ögonmått ser att de är raka så borde de vara lika ok som andra?
Självklart är dom lika ok. En 45x70 är en 45x70 även på byggmax.gluecifer skrev:
Roary skrev:
Varför skulle de vara fuktigare därifrån? Om reglarna ligger under tak på två olika brädgårdar med samma luftfuktighet..
Där jag bor kommer virket till Byggmax från en av Sveriges största sågverksindustrier och som levererar till många andra bygghandlare. Om det sedan görs någon speciell sortering för Byggmax vid sågverket kan jag inte avgöra men det är väl knappast troligt.
Jag tror att byggmax har större omsättning på mindre lager för att få ner priserna. Detta medför att virket ligger kortare tid och därmed är fuktigare.
Eller så är det bara jag som har haft tur när jag handlar på det dyra stället och otur på byggmax... men det lär inte skada att låta dom torka lite extra.
Eller så är det bara jag som har haft tur när jag handlar på det dyra stället och otur på byggmax... men det lär inte skada att låta dom torka lite extra.
....eller så var det något annat som fick din vägg att spricka....Roary skrev:Jag tror att byggmax har större omsättning på mindre lager för att få ner priserna. Detta medför att virket ligger kortare tid och därmed är fuktigare.
Var på Byggmax idag och hittade jättefina raka väggreglar. Fukthalten vet jag inte men det kändes som det var kvalitét.
De var omärkta förutom med längdmått. Sen hade dom en hel del Moelven korta reglar som såg väldigt dassiga ut, krokiga.
De var omärkta förutom med längdmått. Sen hade dom en hel del Moelven korta reglar som såg väldigt dassiga ut, krokiga.
Nästan alla regler som blir liggande utan att vara riktigt ströade och med tryck slår sig, så jag köper endast det som ska användas direkt. När folk får börja dra ut reglar/virke själva och plocka runt i virkesknippen på byggvaruhus så blir det spill tyvärr. Många gånger utan orsak då det är konstruktionsvirke och de innehåller vissa skavanker och lite skevhet är inga problem som inte märks när man satt skivor eller panel på en vägg.
Bästa virket får jag vid stugan där jag kan handla direkt av en såg där de plockas från ströade buntar som sedan får nya buntband efter jag hämtat min andel. Styckköp och mindre antal görs hos bygghandlare.
Bästa virket får jag vid stugan där jag kan handla direkt av en såg där de plockas från ströade buntar som sedan får nya buntband efter jag hämtat min andel. Styckköp och mindre antal görs hos bygghandlare.
Klicka här för att svara