Hur går man bäst tillväga när man ska sätta upp knutbrädorna (145*170). Spikar man först ihop dem på marken och sedan monterar upp dem på väggen? Eller är det bättre att montera dit en bräda åt gången?

Vill ju att det ska bli jämt och snyggt i hörnen. Det bästa vore kanske att skruva ihop dem och sedan spackla/foga igen skruvhålen.

Kom gärna med tips

Jag brukar bygga mina på backen och sen hänga dem på plats. Blir ju onekligen enklare att montera så och ja jag skruvar ihop dem

Hej!
Har skruvat och limmat ihop mina knutar 28X145 med rostfria torx och polyuretanlim (skumlim). Sitter som berget och du slipper tråkiga glipor när träet torkar (slår sig inte heller). Var noga när du ska limma. Skruva ihop bitarna först utan lim men dra inte i skruven helt. Ta sedan isär allt och låt skruvarna sticka ut ett par milimeter på limsidan. På med limmet å skruva ihop i helt. Fördelen är att alla skruvar hittar sina hål och bitarna glider inte på det hala limmet. Använd gärna klämtvingar .
Om du ska fasa "ytterhörnet" på knuten med handöverfäsen, tänk på skruvskallarnas placering!! :rolleyes:
Mvh/ Pelle

Okej, tack för tipsen. Jag misstänkte att det blir enklare att montera dem liggandes på marken. Såg att jag skrivit 145*170.. lite fel. Det är ju 145 *120 (28 mm).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.