Vi har nyligen köpt hus, av olika anledningar har det nu uppstått en spricka i dotterns nymålade rum. Den går från golv till tak och är cirka 5 mm bred. Det är byggt med spånplattor och sprickan är emellan dessa. Vi kommer antagligen att täta med silikon och sedan slå en snygg vit bräda (rummet är vitt) längs med sprickan. Nu behöver jag hjälp med vad man kan göra för roligt med denna bräda.

Några tankar jag har är:

krokar (men dottern är bara 2 så hon kommer ju inte kunna anv´ända alla)

klädnypor att hänga teckningar och bilder i

måla med nån snygg schablon.

men jag vill ha mer tips! inget av dessa känns klockrent.

Silikon är nog ingen höjdare ifall du vill kunna måla över någon gång eller få något att fästa över fogen

vad ska jag använda då? spackel lär ju bara spricka upp igen när det rör sig.

Jag vet inte säkert om det går att hålla ihop torksprickor med (se min tråd här intill om torksprickor) men latexfog brukar gå att måla över. Jag har köpt någon för marint bruk egentligen då denna skall klara störst rörelser. Jag har bara använt den på balkongräcket ännu och där gick den att måla över med alkydoljefärg iallfall.

http://www.byggahus.se/forum/byggma...orksprickor-i-vaeggar-pa-nybyggt-traehus.html

Redigerat:
Kanske kan du göra brädan till en sådan där "så här lång är jag-mätbräda"? Mät upp och rita in alla centimetrar, lämna plats för att kunna skriva datum etc.

Jag glömde säga att jag har målat med vattenburen färg på latexfog. Det funkade också fint, så jag tror inte att färgtypen spelar roll – men fråga i färgaffären för säkerhets skull.

Redigerat:
okej, latexfog är bättre...

en mätbräda är ju jättebra idé! frågan är bara vad jag ska göra längre upp, känns inte som att hon kommer att vilja mäta sig och skriva när hon är 15... :)

Neä, hon vill kanske inte fortsätta mäta då. I alla fall inte skriva, så att alla kan se att hon fortfarande tycker att det är kul ;-) Men du kan ju göra en "grej" av att fylla i centimetrarna ända upp till taket. Kanske kan du lägga till lite kul info i stil med "så här hög är en fullvuxen indisk elefant/kamel/älg/ren".
Om hon tycker att det är trist när hon är 15 så kan man ju alltid måla över (eventuellt spara småbarnsårens tillväxt av nostalgiska skäl) och sätta krokar eller vad som nu passar på den övre delen då.

Om sprickan ska döljas med en bräda varför då bry sig om sprickan under? Lister sätter man ofta mellan murstock och vägg just för att sprickor ska kunna finnas och röra sig utan att synas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.