2 461 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Träreglar mot betong.
Jag håller på att renovera källaren på mitt hus som är byggt -54.
Limmad plastmatta på golvet och övermålade vävtapeter på väggarna är inte så inspirerande.
Golvet blir platonmatta och sedan laminatgolv.
Väggarna tänkte jag regla upp och sedan sätta gips.
Jag har läst en del om hur olämpligt det är med träreglar mot betong och att man skall använda plåtreglar. Nu tycker jag att det verkar lite krångligt och dyrt med plåtreglar.
Borde det inte gå bra med träreglar om man sätter tjärpapp emellan (jag fick tag i en rulle med något som hette grundpapp)?
Det har aldrig varit några problem med fukt i källaren och det luktar inte "källare". Det vore ju trevlig om det kunde förbli så.
Limmad plastmatta på golvet och övermålade vävtapeter på väggarna är inte så inspirerande.
Golvet blir platonmatta och sedan laminatgolv.
Väggarna tänkte jag regla upp och sedan sätta gips.
Jag har läst en del om hur olämpligt det är med träreglar mot betong och att man skall använda plåtreglar. Nu tycker jag att det verkar lite krångligt och dyrt med plåtreglar.
Borde det inte gå bra med träreglar om man sätter tjärpapp emellan (jag fick tag i en rulle med något som hette grundpapp)?
Det har aldrig varit några problem med fukt i källaren och det luktar inte "källare". Det vore ju trevlig om det kunde förbli så.
Hej ! Du nämner inte om det gäller ytter väggar, eller mellan väggar.Det spelar ingen roll vilken typ av vägg det gäller,lägg du din papp.Nya hus med betong platta lägges plastfolie under inner vägg, o gummi list eller liknande under yttervägg.
Klicka här för att svara