5 101 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Ånggenomgångsmotstånd i vanlig board?
Hejsan
Håller på med ett specialbygge där vi bygger en ny lägenhet i en gammal loge/stall. Vi kommer jobba med sprutad ekofiber i väggar och snedtak/vindbjälklag samt ha detta diffussionsöppet, men givetvis vindtätt. Nu är det ju så att ånggenomgångsmotståndet ska vara 5-6 gånger högre på insidans vindduk gentemot utsidans duk.
Min fundering är om man kan ha board i den yttre istället för vindduk för att underlätta/skapa styvhet när det sedan ska sprutas. Har ingen aning om vilket ånggenomgångsmotstånd boarden kan tänkas ha och om det därmed är tänkbart.
Vet vad insidans duk (Tyvek® VCL Ångbroms) har för motstånd så det är lugnt, men för att räkna på om det funkar så behöver jag boardens värde/egenskaper.
Någon som vet?
(när det gäller board tänker jag på enklast möjliga från typ Byggmax)
Håller på med ett specialbygge där vi bygger en ny lägenhet i en gammal loge/stall. Vi kommer jobba med sprutad ekofiber i väggar och snedtak/vindbjälklag samt ha detta diffussionsöppet, men givetvis vindtätt. Nu är det ju så att ånggenomgångsmotståndet ska vara 5-6 gånger högre på insidans vindduk gentemot utsidans duk.
Min fundering är om man kan ha board i den yttre istället för vindduk för att underlätta/skapa styvhet när det sedan ska sprutas. Har ingen aning om vilket ånggenomgångsmotstånd boarden kan tänkas ha och om det därmed är tänkbart.
Vet vad insidans duk (Tyvek® VCL Ångbroms) har för motstånd så det är lugnt, men för att räkna på om det funkar så behöver jag boardens värde/egenskaper.
Någon som vet?
(när det gäller board tänker jag på enklast möjliga från typ Byggmax)
Har förvisso hittat en del av svaret i denna undersökning:
http://www.ekofiber.se/Images/user/TorraSnedt.utan luftsp.SPLarsOlsson.pdf
sidan 9
"Den hårda träfiberskivan är så pass ångtät att fukt från
konvektion ackumuleras i konstruktionen vid otätheter."
http://www.ekofiber.se/Images/user/TorraSnedt.utan luftsp.SPLarsOlsson.pdf
sidan 9
"Den hårda träfiberskivan är så pass ångtät att fukt från
konvektion ackumuleras i konstruktionen vid otätheter."
Klicka här för att svara