V8dc skrev:
Jag är på gång och ska bygga ut garaget lite.
Något speciellt att tänka på när det gäller val av gipsskivor?
Nej, inget särskilt, däremot vill jag slå ett slag för 90 skivor istället för 120, Ohyggligt mycket trevligare att jobba med, sen får man lite mer reglar att skruva saker i.. kostnadsfråga iofs..

Har använt byggmax budget en hel del, även i tak i garaget och har inte upplevt några problem med den, Tips hyr en gipslyft om du ska skruva tak!

Redigerat:
Mäster skrev:
Nej, inget särskilt, däremot vill jag slå ett slag för 90 skivor istället för 120, Ohyggligt mycket trevligare att jobba med, sen får man lite mer reglar att skruva saker i.. kostnadsfråga iofs..
Tack för svaret!

Men om det är reglat cce 60, vilket jag tror att det är.
Hur får jag det då att stämma med en 90-skiva?

Det jag ska bygga ut garaget med är alltså en befintlig vedbod som redan finns bakom garaget. Tänker riva bakre garageväggen mot vedboden och isolera igen vedboden.
Blev det begripligt?

Vedbodsdelen finns redan i dagsläget integrerad i samma byggnad.
Dvs taket och ytterväggar finns redan, men är inte isolerat.

90 skivorna är cirka 30% dyrare om jag inte minns fel (kostar ungefär som 120 skivorna). Dom pengarna kan man lägga på OSB att ha bakom gipsen istället.....

Håller man på hela dagarna är det klart att 90 är att föredra. Bygger man några tiotal skivor hemma spelar inte storleken någon roll.

V8dc skrev:
Tack för svaret!

Hur får jag det då att stämma med en 90-skiva?QUOTE]

Då kan du inte använda 900mm skiva om du inte vill regla om eller sätta OSB bakom.

Tack, då var jag inte helt fel ute i mina tankar.

Budgetskivornas skillnad mot Std-gipsen är mängden gips i skivorna.Alltså använder du Gyproc,Norgips,dano eller Lafarge är deras Std-skiva samma men Budgetskivan kan skilja i gipsmängd.Använd Std-gips till väggar.
// Ferdy

V8dc skrev:
Tack för svaret!

Hur får jag det då att stämma med en 90-skiva?
Du kan ju alltid montera skivorna liggande. Iaf om du sätter 2 lager och förskjuter skarvarna mellan lagen. 90x240 funkar då...

men eftersom detta handlar om ett grovutrymme är det ju "självklart" att sätta OSB bakom gipsen och då spelar inte regelavståndet någon roll. Det blir bara en ekonomisk fråga...

ja.... o en fråga om femton skivor- eller trettio- med medföljande antal skarvar... om man får för sig att spackla o måla nån gång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.