S
Styx: Så här gör vi hörnen, i den här bilden är det en 170-stomme - men principen är samma oavsett dimensioner.. Plasten sätter du mellan de stående och liggande inre reglarna så får du ett finfint utrymme för vatten, el, nätverk m.m.m.m Givetvis kan du lägga ytterligare ett lager liggande reglar utanpå om du vill det..!!
2 svar · 1,7k läst
·
H
hästvärme: Hej Har påbörjat grävningen för att utöka källarytan utanför huset. Anledningen är för att få plats med ny ackumelatortank och vedföråd. Källaren grävs utmed långsidan på huset och lite "förbi" huset. Ovanpå är tänkt byggas en altan med tak på en del och utan tak på en del. Har tänk mig träbjälklag till tak (i källaren). Typ 2"x8" men hur får jag det vattentätt?
0 svar · 1,7k läst
E
Elvis69: Be dem du köper balken av att svetsa in knap på den, dvs plattjärn eller plåtar som du sedan skruvar fast stolparna i med frallor eller genomgående skruv. Det är inte helt ovanligt att man svetsar fast spikbleck på avväxlingsbalkar som man sedan spikar fast i stolparna. Om stolparna står stadigt skall det ju mycket till innan de ramlar av... :)
3 svar · 7,7k läst
M
Marald: Det här blir kanske för dyrt ändå, men det vore kul att veta om det fungerar överhuvudtaget... Fråga: Om man ska gjuta om ett badrumsgolv för att lutningen är fel, och sedan vilja ha ett trägolv (teak-skeppsgolv) ovanpå detta, hur gör man? Är det genomförbart? Jag inbillar mig att trägolvet ska spricka om det inte ligger helt plant... Det är alltså en betonggrund under, och har
0 svar · 1,4k läst
K
Kurtivan: Kanske du kan lära dig ngt att lista snedtak här? http://hvilaro.blogspot.com/2008/07/gering-taklist.html
2 svar · 9,4k läst
P
imported_Byggaren: [citat] Jag måste invända mot tre av dina påståenden. "Jag plockade fram massiv sten från 30-talet, eftersom den ju inte fryser sönder." Fryser sönder kan den visst göra. Det handlar inte om vilken ålder teglet är ifrån, utan hur teglet är gjort och bränt. Frysrisk i tegel föreligger bara där det finns vatten kvar i stenen. Vatten kan vara inneslutet på två sätt. Centralt mitt
5 svar · 5,4k läst
I
imported_peter: limma!! använd casco superfix, grymt bra lim...
2 svar · 1,8k läst
H
Havsutsikt: Glömde säga att en väv eller tapet int kommer att dölja en dålig spackling i släpljus, det blir skuggor oavsett. Så spacklingen och slipningen är viktigt oavsett om du väljer väv eller att måla direkt.
4 svar · 1,4k läst
Bödde
Bödde: Jag har ett kommande byggtekniskt "problem" som jag skulle behöva åsikter kring. Vi har två parallella byggnader som vi håller på att bygga ihop till en H-byggnad. Takstolarna är på väg, och efter svallning och pappning vill jag börja sätta ytterväggarna - men jag är rädd att bygga in fukten... Väggarnas konstruktion är stående 120x45 och utanpå det ligger 45x45. Vi ska alltså
0 svar · 955 läst
O
oskis 123: Jag håller med. Det är alltid lättare att så långt som möjligt börja från scratch vid en mer omfattande renovering. Då kan man se till att vinklar ser ut som de ska och att reglarna sitter bra placerade. Lod och våg, osv....
2 svar · 1,4k läst
M
MrPeddaP: Någon som har lite tips? =)
5 svar · 8,8k läst
·
M
Mäster: Oooh, det var dyra grejer, särskilt med tanke på att ingen köper nå hus, så jag får gå ner på 40% ett tag.. Nå, nu vet jag vad det det kallas, får leta vidare, eller tillverka något..
6 svar · 1,5k läst
J
imported_Byggaren: Bäst att riva ner all rörning och puts. Det blir ändå bara skit av den om du börjar röra den, antingen du försöker fräsa spår för dold elinstallation i den eller spikar gips utanpå. T.o.m. ett rejält hammarslag i träväggen kan få putsen att lägga sig på golvet. Dammigt? Javisst. Munskydd och skyddglasögon, såväl som handskar, rekommenderas för den som ska riva. Avgränsa med
1 svar · 4,6k läst
P
patman: Hej! Är det någon som har tips på var man kan få tag på detta? Ska sätta på vägg. Funderar på att använda golv. Skulle vilja att brädorna/skivorna är ca 2,60m höga. Det ska inte se "ihoplappat" ut, inga skarvar på höjden i ytan på plankan alltså om man kör golvplankor. Finishen ska alltså vara som ek blir när den åldras och utsätts för lite "väder" Tack så mycket! Patrik
0 svar · 1,2k läst
bax
bax: Tänk på brandsäkerheten om du gör det själv. Det blir fruktansvärt varmt ovanför insatsen, du måste ha rejält med sten/bruk som marginal mot taket om du drar upp murpisen ända dit.
10 svar · 14,1k läst
H
hanniss: Hej Mikael! Tack så jätte mycket för bilderna. Det var det här vi är ute efter. Jätte fin vägg hylla ni har gjort! Tack än en gång. Mvh Hanna
7 svar · 17,7k läst
·
S
Sampa: [citat] Tackar!
2 svar · 1,4k läst
S
2 svar · 1,4k läst
mycke_nu
mycke_nu: http://www.byggahus.se/forum/stenhus/86997-gjuta-prefabvaeggar-sjaelv.html Kolla speciellt inlägget om http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=5586
7 svar · 23,0k läst
B
BosseHansson: Jag har putsat en del för egen räkning och som Lymmeln säger det tar tid för den som inte kan. Jag har mer tålamod än pengar :) Jag hade sett till att få bort färg osv och sedan bett offert på arbetet från en firma. Lång rätskiva är bra att ha ifall du inte tänkt sätta några lister att dra av efter.
2 svar · 3,5k läst
B
BosseHansson: Själv har jag tagit bort all gipsspackel/färg i det rummet jag håller på att renovera, putsade sedan upp väggen, dock tyckte jag inte det vart tillräckligt jämn yta så jag har bredspacklat det med fix till kakel. Betydligt trevligare att jämna till med än putsbruk enligt mina erfarenheter. Dock vet jag att andra lyckats väldigt bra med bara putsbruk. Jag skulle undvika gipsprodukter
10 svar · 19,8k läst
T
torparkillen: Hej Skrev för ett tag sedan om innertaket i mitt torp. Jag har tagit bort innertaksplattorna i torpet och tagit fram det gamla underlagstaket av brädor. Detta gamla taket har för stora springor så isoleringen som ligger direkt ovanpå sipprar igenom. Jag fick lite olika tips sist jag skrev, och nu har jag bestämt mig för att sätta upp ett nytt innertak av pärlspont. Min fråga är då om
0 svar · 2,0k läst
G
greenis: Hej. Jag skall bygga ut huset nu till våren och jag har stött på ett problem. Jag har en trapp utifrån in i källaren, jag skall bygga ut över den trappan och bygga en ny inifrån. Jag vill gärna ha tips om hur ni hadde löst problemet. Jag skickar med en dålig bild så ni ser vad jag menar. Det gröna är tillbygget. Det röda på bilden är trappor som finns idag, dessa skall bort (Det
0 svar · 1,6k läst
·
Bödde
Bödde: Och det är f...n så mycket lättare att jobba med! Följsamt och mycket lättare att fästa! Blaska på bara! ;)
3 svar · 1,7k läst
H
hempularen: Jag tror som de övriga här att det är inget att bry sig om. Om du prompt skall fixa det så borde det enklaste vara att sätta ny glespanel, rätt avvägd, mellan de befintliga panelbrädorna. Att väga av varenda fästpunkt för gipsskivorna individuellt tror jag är ett omöjligt projekt. Det är ju absolut inget stort fel. När jag gjorde om köket i vårt hus (30- talshus) så diffade det
4 svar · 2,4k läst
G
GunnarM: Spikplugg, det var en bra ide´! Gjorde sättlimmet någon skillnad? Jag skulle nog behöva prima min gamla dammande putsvägg om jag skulle få det att fästa. Nu hittade jag en gammal tråd, där någon föreslog att man sätter dubbla 45-reglar i stället, men den första vågrätt och den andra lodrätt (och fäster med spikplugg!). Så får det bli.
2 svar · 3,9k läst
V
vagabondo: går inte att slipa då det är för ojämnt (och lutar år fel håll)
2 svar · 1,4k läst
B
Bror: Jag köte från Beijer och betalade 2935 kr/rulle 1,5x50 m. Det var i maj 2006. Ångbromsen Halotex D50 kostade 1730 kr/rulle 2,7x25 m. De övriga har jag inte använt så om någon är bättre än den andra vet jag inte, men alla tre är ju välkända fabrikat så skillnaden är nog liten.
10 svar · 12,1k läst
·
U
utgång: Söker med ljus och lykta efter allmogelister enligt bild: Det handlar alltså om taklist (94 mm bred), foder (91 mm) och sockel (91 mm). Taklisten finns i tillräckligt lik om än inte identisk profil hos sågar lite här och var. Men foder och sockel hittar jag ingenstans. Det kan vara svårt att se på bilden men fodret är en profil med lätt "stegning" i fyra nivåer medan sockelprofilen är
0 svar · 3,1k läst
E
evoline: Ingen isolering och ingen tv-bänk blir det. M precis så ska det vara, att tv'n ska dölja hålen. Tack Fain för tipset.
9 svar · 2,6k läst
Fein
Fein: Kan ju tillägga att det är ett slitigt jobb. Tips! byggställning helst på hjul. Stege är värdelöst för du måste flytta den hela tiden. Har man hyfsat nybyggt med bra cc-mått så finns det färdiga skivor för ändamålet som är täckta med papp, dvs lite styvare som du klamrar fast i takstolen. Mina cc-mått ligger nånstans mellan 1270 och en meter så det funkar inte. Körde med
7 svar · 27,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.