Hej!

Flickvännen vill sätta upp råspontpanel på väggen i köket för att få det "lantligt". :rolleyes: Dvs från golv till tak. Ser ut typ såhär:
0000001870.jpg

Nu känns det inte så kul att borra hål i väggen för varje planka, det blir ju ganska många hål i väggen då...Så jag tänkte använda PL400 och limma fast panelen på väggen. Har hört att det ska sitta riktigt bra på betong. Men jag ville även kolla här innan jag börjar lägga upp dom på väggen. Vad tror ni?

Skruva fast några läkter istället så få du en liten luftspalt mellan putsen/trät. Spika sedan fast panelen i spånten in i den skruvade läkten.
Trä mot betong är aldrig bra så glöm inte syll papp under läkten.

ppalm skrev:
Skruva fast några läkter istället så få du en liten luftspalt mellan putsen/trät. Spika sedan fast panelen i spånten in i den skruvade läkten.
Trä mot betong är aldrig bra så glöm inte syll papp under läkten.
Varför är inte trä mot betong bra inomhus?

Fast behövs det när det är inomhus, även syll papp? Med läkter så sticker panel ut från väggen ganska mycket? Kanske en dum fråga, men vad är det som är dåligt med trä mot betong inomhus?

Om det är en källarvägg så förstår jag ppalms synpunkt, men inte annars. Ett sättlim som "hugger" är kanske att föredra typ Casco Superfix.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.