6 384 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Kvalitet på gips
Sida 1 av 2
Hej!
Jag ska snart köpa ganska stora mängder gips, men jag funderar lite på hur det är med kvaliteten på de olika fabrikaten på gips som finns i handeln.
Har t.ex hört att Lafarge inte ska vara helt ok, men stämmer det verkligen eller är det bara snack?
Är det någon här på forumet som har några erfarenheter av olika märken (fördelar och nackdelar) på gips och dess kvalitet så är jag tacksam om ni vill dela med er.
/Jonas
Jag ska snart köpa ganska stora mängder gips, men jag funderar lite på hur det är med kvaliteten på de olika fabrikaten på gips som finns i handeln.
Har t.ex hört att Lafarge inte ska vara helt ok, men stämmer det verkligen eller är det bara snack?
Är det någon här på forumet som har några erfarenheter av olika märken (fördelar och nackdelar) på gips och dess kvalitet så är jag tacksam om ni vill dela med er.
/Jonas
Kör med Danogips, de vanligaste du hittar i bygghandeln. Funkar fint men det finns billigare gipsskivor.
Vad exakt menar du med kvalite? En gipsskiva är i grunden en enkel konstruktion som alla tillverkare klarar av.
Vad exakt menar du med kvalite? En gipsskiva är i grunden en enkel konstruktion som alla tillverkare klarar av.
En del lågprisskivor känns mjukare och är att skära som fuktig gips, de är dessutom mjukare då man sätter plugg i dem.
/Kent
/Kent
Min känsla är att standardskivorna från de stora, ink lafarge håller likvärdig kvalitet och pris. Gips är väldigt prispressat i bygghandeln. Däremot har vissa varuhus, tex byggmax, också lågprisskivor (utöver sin standardkvalitet) som är riktigt dåliga.
Det jag jag tänkte på var just hur de olika skivorna är att jobba med. Hur de håller mm.
Har ju som sagt hört att Lafarge inte ska vara helt 100, men priset på skivorna på Byggmax är ju klart lockande... De är ju en bra bit billigare än de övriga bygghandlarna på marknaden.
Har ju som sagt hört att Lafarge inte ska vara helt 100, men priset på skivorna på Byggmax är ju klart lockande... De är ju en bra bit billigare än de övriga bygghandlarna på marknaden.
Jag pratade men någon på Byggmax kundtjänst om den där billigare gipsen och dom ville inte själva rekommendera den till ett vanligt hus. Mao är det verkligen budget vi snackar om. Svenskstandardnorm är nog bra i detta fall.joflopp skrev:
Beställer man en större bunt är min erfarenhet att det kostar ungefär lika lite överallt, byggmax kommer inte vara billigare än andra ställen (bortsett från budgetgipsen då).
Tja, Budgetgipset har jag använt vid något tillfälle, bl.a till garaget, där det utsätts för en del prövningar,
Jag har också använt det till inomhusväggar ibland, och inte fått klagomål än,
Däremot finns det väl bara som 120 skiva, vilket inte är så kul att jobba med,
Lafarge säljs väl inte som budgetskiva, utan är väl att betrakta som vilken skiva som helst,
borde finnas som 90 skiva också, det är ju lagom kul när man ska bära upp 60 skivor på en övervåning...
Annars uppfattar jag Gyproc som vanligast i handeln, men det är nog en regionsfråga..
(Kom just på att jag använde budgetskivor utanpå tretexen i Mors vardagsrum, inga problem som helst.)
Jag har också använt det till inomhusväggar ibland, och inte fått klagomål än,
Däremot finns det väl bara som 120 skiva, vilket inte är så kul att jobba med,
Lafarge säljs väl inte som budgetskiva, utan är väl att betrakta som vilken skiva som helst,
borde finnas som 90 skiva också, det är ju lagom kul när man ska bära upp 60 skivor på en övervåning...
Annars uppfattar jag Gyproc som vanligast i handeln, men det är nog en regionsfråga..
(Kom just på att jag använde budgetskivor utanpå tretexen i Mors vardagsrum, inga problem som helst.)
Redigerat:
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Lite erfarenhet av gips jag har är att vid leverans från Trivselhus fick jag många skivor som var felaktiga (ytan på skivorna var ej slät,flera mm djupa fåror) så vist finns det olika kvalitet.
Vet tyvärr ej märket nu
Vet tyvärr ej märket nu
Jag har märkt att gipsskivorna kan variera lite i sprödhet när de lagras utomhus (typ byggmax). När det är vinter, kallt och torrt så kan de vara lite sprödare och knakiga, när det är fuktigt väder känns skivorna lite mjukare (kan var inbillning).